Rechtbank oordeelt over lookalike Max Verstappen

Foto: ANP

Was het gebruik van een lookalike van Max Verstappen in een filmpje van onlinesupermarkt Picnic een grap of een goed doordachte mediastrategie? En mag je op die manier gebruikmaken van de populariteit van de beroemde Formule 1-coureur?

Daarover doet de civiele rechter in Amsterdam woensdag uitspraak.

Reclamespotje
In het filmpje is te zien hoe lookalike Tom een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht.De advocaat van de coureur noemde het gebruik van andermans identiteit in reclame begin juli tijdens de zitting onrechtmatig. Hij wil met deze ,,principezaak'' eveneens een voorbeeld stellen voor andere sporters die hiermee te maken hebben.

'Geen vooropgezet plan'
Picnic ontkent in alle toonaarden dat het een vooropgezet plan was. Volgens de raadsman van de onlinesupermarkt was het een plaagstootje richting Jumbo en vooral een grappig filmpje gemaakt voor de eigen Facebookpagina dat aanvankelijk was gemaakt tot vermaak van de bezorgers en klanten.

Door ANP