Max Verstappen wint rechtszaak: filmpje met lookalike gaat Picnic nu geld kosten

Foto: AD

Online-supermarktketen Picnic is fout geweest door een lookalike van Max Verstappen te laten acteren in een reclamefilmpje. De rechtbank in Amsterdam heeft vanmorgen geoordeeld dat het portretrecht van Verstappen is geschonden. Het management van Verstappen had een rechtszaak aangespannen. Hoe hoog de schadevergoeding wordt die Picnic moet betalen, is nog onbekend.

Aanvankelijk eiste het management van Verstappen ook 350.000 euro 'schadevergoeding', maar die eis werd tijdens de rechtszaak op 6 juli even in de ijskast gezet. Verstappen en co. wilden eerst een uitspraak van de rechter om daarna in een tweede procedure alsnog voor een schadevergoeding te gaan. 

De rechtbank in Amsterdam oordeelde vanmorgen dat Picnic inderdaad het portretrecht van Verstappen heeft geschonden, maar liet wel blijken dat de eerder genoemde 350.000 euro niet goed is onderbouwd. Verstappen moet nu aantonen hoeveel schade hij heeft geleden door het filmpje dat slechts korte tijd op sociale media heeft gestaan, maar wel een hit werd.

Op tijd
Picnic maakte vorig jaar een filmpje waarin een lookalike van Verstappen boodschappen bezorgt. Daarbij loopt hij subtiel langs een wagen van Jumbo, de supermarkt waarvoor de echte Verstappen reclame maakt. Verstappen doet dat in zijn racewagen, lookalike Tom gewoon in een busje, onder het mom ‘als je op tijd vertrekt, hoef je niet te racen’.

De parodie op de reclames die Verstappen voor Jumbo maakte, verscheen op Facebook en werd een hit. Volgens de directie van Picnic was het puur voor de lol en sociale media, en niet eens bedoeld als serieuze reclamecampagne. Zelfs Jumbo kon erom lachen, maar Team Verstappen was allerminst gecharmeerd en vindt dat sprake is van misbruik en gratis meeliften op de populariteit van de Formule 1-ster.

Ludiek
Dat leidde tot een rechtszaak waarin Verstappen gelijk heeft gekregen. Een teleurstelling voor Picnic. "Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt. We hadden het leuker gevonden als hij op ons voorstel was ingegaan om de kosten van advocaten voor deze rechtszaak aan een goed doel te doneren. Dan was het in perspectief gebleven en hadden we er iets moois mee kunnen doen," zegt Michiel Muller van Picnic die nog niet weet of zijn bedrijf in hoger beroep gaat.

Muller is wel blij dat de rechter de 350.000 euro vooralsnog overdreven vindt: "De rechter geeft aan dat je voorzichtig moet zijn met portretrecht van bekende Nederlanders, maar gaat niet mee in de hoge schade-eis van Team Verstappen. De rechter geeft aan dat je moet kijken wat er werkelijk gebeurd is: één dag een Facebook post die Picnic ook meteen heeft weggehaald op verzoek van Verstappen.''

Door Victor Schildkamp