'CDA Sittard helpt protestactie in museum om zeep'

Foto: Annemiek Mommers

De actiegroep Red de Tuinen beweert dat het CDA in Sittard een protestactie in museum De Domijnen om zeep heeft geholpen.

De actiegroep deelde zondag bij de expositie Ecovention Europa groenten uit, afkomstig uit hun volkstuintjes die de gemeente - met wethouder Noël ­Lebens (CDA) als gangmaker - wil verplaatsen. De actie vloeide voort uit een samenwerking met een Brits kunstenaarsduo, dat onder de indruk was van de volkstuintjes en de behoudactie. Daarom voegden het duo een edict, een schriftelijke steunbetuiging, toe aan hun kunstwerk. Verder mocht de actiegroep van de kunstenaars ter plekke een hand­tekeningenactie organiseren.

Verdwenen
Het bord met daarop de eerste handtekeningen en het edict waren enkele dagen later verdwenen. Op instigatie van CDA-fractievoorzitter Andries Holtakkers, oordeelde Anique Hoekstra van de actiegroep. Of Holtakkers zou partijgenoot Lebens hebben laten ingrijpen. Aldus Hoekstra, refererend aan een telefoontje vanuit het stadhuis naar het museum met het verzoek om in te grijpen. Dat zou een medewerkster van het museum haar verteld hebben. Lebens en Holtakkers zeggen van niets te ­weten. Wel lichtte Tom de Rooij, directeur van De Domijnen, de wethouder in over de rel.

Telefoontje
De Rooij zegt inderdaad een telefoontje van een ambtenaar van de gemeente te hebben gekregen met de vraag of De Domijnen was omgetoverd tot actiecentrum. „Kort daarvoor hadden we de plastic zak met het edict gevonden en hadden we de hand­tekeningenactie al verwijderd. ­Actie voeren hoort niet thuis in het museum. Dat besluit is ons niet opgelegd door de gemeente.” Volgens De Rooij ontstond daarna spraakverwarring over wat in deze kwestie kunst is en wat protest. Het edict is door de kunstenaars toe­gevoegd aan hun werk en is daarom kunst. Dat geldt niet voor de handtekeningenactie.

Gisteren voerde De Rooij overleg met het kunstenaarsduo. Het edict is terug op de plek, plus als extraatje foto’s van tijdens de opening. Het edict wordt ook nog vertaald in het Nederlands. Maar de handtekeningen blijven weg. De kunstenaars: „We begrijpen dat het museum onpartijdig moet blijven."

Door Bart Ebisch