Einde overlast in zicht: zuidspoor Chemelot komt eraan

Het Chemelotcomplex in Geleen. Foto: Stefan Koopmans

Na vijftien jaar is er een akkoord over een zuidelijke spooraansluiting voor industriepark Chemelot in Geleen. De kosten worden geschat op ruim 25 miljoen euro.

Chemelot heeft nu alleen nog een noordelijke spooraansluiting. Treinen richting zuiden moeten eerst rangeren in Sittard met alle overlast en veiligheidsrisico’s van dien. Of ze moeten omrijden via bijvoorbeeld de Brabantroute. Dat is niet alleen duurder, maar ook een extra belasting van het milieu en het toch al drukke spoorwegennet.

Te duur
Nadat eerdere varianten waren afgewezen als te duur, technisch niet haalbaar of vanwege te veel overlast voor de buurt, ligt er nu een nieuw compromis. Daarin wordt het Mauritsemplacement op Chemelot gebruikt voor het samenstellen van de treinen naar het zuiden. Met de aanleg van de  Mauritsspoorboog kan een aansluiting op het hoofdspoor (Sittard-Maastricht) worden gemaakt. 

Leefbaarheid
Rangeren vindt dan plaats op Chemelot en hoeft niet langer meer te gebeuren in Sittard. Dat is beter voor de leefbaarheid en veiligheid in de omliggende woonwijken.

Ambitie
De zuidelijke spooraansluiting moet bijdragen aan de ambitie van Chemelot om uit te groeien tot de duurzaamste chemiesite van Europa. Ook moet het project nieuwe bedrijven verleiden. Chemelot telt momenteel al zo’n 150 bedrijven en instellingen. Er werken circa 7000 mensen. 

Kosten
De kosten voor het project worden gedragen door de gemeente Sittard-Geleen, het Rijk, de provincie en de bedrijven op Chemelot. Voor een eventueel tekort op het budget van 25 miljoen euro wordt aanvullende financiering gezocht. De aanleg van het stuk spoor moet in 2020 beginnen.

Door Redactie