Fouten gemaakt bij vergunning Maastricht Aachen Airport

Afbeelding: De Limburger/Stefan Koopmans

Er zijn fouten gemaakt bij de nieuwe vergunning voor vliegveld Maastricht Aachen Airport (MAA). Het zogeheten luchthavenbesluit zou vorige week worden verleend, maar dat ging op het laatste moment niet door.

Bepaalde cijfers die gebruikt zijn om de geluidseffecten te meten kloppen niet, blijkt nu. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Berekeningen moeten daarom worden overgedaan. Begin december zal dan duidelijk worden of het vliegveld in Beek in aanmerking komt voor de nieuwe vergunning waar al een jaar op wordt gewacht.

Cruciaal
Met het luchthavenbesluit wordt het mogelijk dat zware vrachtvliegtuigen die ook de oceaan over kunnen op Beek gaan vliegen. Dit omdat de landingsbaan dan in de volledige lengte gebruikt kan worden. Voor de exploitatie van de noodlijdende luchthaven - eigendom van de provincie - is dit cruciaal.

Urgentie
In de Kamerbrief schrijft Van Nieuwenhuizen hierover: ‘Vanuit de provincie en de luchthaven is de urgentie benadrukt om zo spoedig mogelijk duidelijkheid te krijgen. Uiteraard deel ik deze urgentie gelet op de grote economische belangen voor de regio en de luchthaven. Gezamenlijk is geconcludeerd dat naast snelheid ook zorgvuldigheid van cruciaal belang blijft, mede gezien de belangen en zorgen van omwonenden.’

Onderzoek
Onlangs werd duidelijk dat er bij een vergunning voor Lelystad Airport met verkeerde cijfers was gerekend. Daarop besloot toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma om ook de vergunning voor MAA nog niet te verlenen en eerst te onderzoeken of hier dezelfde fouten zijn gemaakt. Dat is nu dus het geval gebleken. 

Door Jule Peeters