Show & Media

YouTuber Dylan Haegens meldt voortaan als hij voor reclame betaald wordt

Afbeelding: YouTube

Een groep YouTube-vloggers gaat het voortaan melden als ze worden betaald om ergens reclame voor te maken. YouTuber Dylan Haegens uit Venray is een van de ondertekenaars van een nieuwe gedragscode.

Met de 'Social Code: YouTube' willen de filmpjesmakers duidelijkheid scheppen voor (jonge) kijkers, hun ouders, bedrijven en adverteerders. De vloggers laten voordat hun video begint een tekst zien waarin wordt vermeld dat er sprake is van reclame, of ze melden het tijdens hun filmpje. Ook in de beschrijving van de video staat dat er sprake is van een betaalde samenwerking. Dezelfde regels hanteren de vloggers als ze een product of dienst gratis of met korting hebben gekregen. Ten slotte melden ze het ook als ze het besproken product zelf hebben betaald.

Wetgeving
Naast Dylan Haegens gaan ook YouTube-sterren als Teske de Schepper (Teske), Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh) en Christiaan Heinen (Prankster) zich aan de code houden. Met de code, die is opgesteld in samenwerking met het Commissariaat voor de Media, lopen ze vooruit op wetgeving die eraan komt.

Transparantie
De mediawaakhond zegt blij te zijn met deze stap naar transparantie. "De YouTubers laten door deze vorm van zelfregulering zien dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen naar hun kijkers", zegt CvdM-voorzitter Madeleine de Cock Buning. Video's van YouTube-vloggers vallen niet onder het toezicht van het commissariaat. Mogelijk wordt dat in de toekomst anders.

Door ANP