Tijdelijke rem op groei vracht Maastricht Aachen Airport

Foto: De Limburger/Johannes Timmermans

Maastricht-Airport - Maastricht Aachen Airport (MAA) moet een aantal vrachtvervoerders tijdelijk nee verkopen. Hoewel vrachtvliegtuigen sinds woensdag de volledige startbaan mogen benutten, zit de luchthaven door een tweetal beperkingen dicht tegen zijn ‘max’ aan.

Zo bezet het onlangs gestrande vrachtvliegtuig van ACT nog zeker een aantal weken een kostbare parkeerpositie. 

Personeel
Daarbij ontbreekt het MAA aan voldoende gekwalificeerd personeel om nu al snel te kunnen groeien. "Wij nemen nieuwe mensen met tientallen tegelijk aan. Maar ze moeten eerst goed worden geschoold en begeleid", legt luchthavendirecteur Jos Roeven uit. "Voordat iemand het kunstje echt beheerst, ben je een paar maanden verder. Daarnaast verhindert allerlei regel- en wetgeving dat we capabel personeel in Duitsland of België kunnen werven."

Roeven spreekt van een ‘luxeprobleem’. "Wij willen groeien. Graag zelfs. Maar ik wil de goede dienstverlening aan onze vaste klanten niet op het spel zetten, vanwege extra charters. Wij willen ons onderscheiden met kwaliteit. Dat betekent dat we vrachtvervoerders nu soms nee moeten verkopen."

Vacatures
Het personeelsbestand op Beek met betrekking tot vracht is al fors gestegen: van 120 medewerkers vorig jaar naar nu zo’n 190. "En er staan nog zeker zo’n 50 vacatures open", aldus Roeven. Hij verwacht in februari op volle sterkte te zijn. "Dan kunnen we ook weer echt gaan focussen op acquisitie."

In het verleden klopten onder andere Emirates (Dubai), Air Bridge Cargo (Rusland) en Kalitta (VS) aan voor business op Beek. "Deze maatschappijen hebben net als een aantal andere nog steeds interesse."

Fouten
MAA had graag een deel van het capaciteitsprobleem op Schiphol opgelost. Fouten in de berekening van de geluidsoverlast gooiden echter roet in het eten en stonden een snellere toestemming voor het volledige gebruik van de startbaan in de weg. "Maatschappijen die na 29 oktober niet meer welkom waren op Schiphol, zochten hun heil derhalve over de grens. En dat doen ze niet voor slechts een paar weken."

MAA staat echter nog steeds op hun vizier. Roeven: "Onze luchthaven is hot, zeker nu we van de minister ruim baan hebben gekregen. We worden bijna dagelijks benaderd door vervoerders. Er heerst topdrukte qua luchtvracht. Iedereen wil extra vluchten uitvoeren. De piek dit jaar heb ik niet eerder meegemaakt in de afgelopen 25 jaar. Het is overal een gekkenhuis."

Records
MAA gaat dit jaar vrachtrecords schrijven. Vorig jaar was de luchthaven goed voor 60.000 ton vracht, dit jaar circa 90.000 ton en volgend jaar gaat het richting 170.000 ton. "Daarmee wordt onze ambitie voor 2024 met 200.000 ton vracht en 700.000 passagiers, hoogstwaarschijnlijk al veel eerder gehaald."

Met de bouw van een eventueel tweede vrachtloods zou er in de toekomst zelfs tot 330.000 ton vracht kunnen worden verwerkt. 
Het luchthavenbesluit heeft meerdere voordelen. Het is bijvoorbeeld goed voor het vestigingsklimaat en de economie in Limburg.

Beperkt
Voor MAA zijn de voordelen op korte termijn nog beperkt. Van de 28 vrachtvluchten per week, zal volgens de directeur hooguit die van Silk Way op weg naar Siberië gebruikmaken van die optie om meer vracht te kunnen meenemen. "De vergunning is echter absoluut reden voor een feestje. Onze horizon wordt verbreed en straks kan rechtstreeks worden gevlogen naar bijvoorbeeld de VS. De interesse is er. Nu de capaciteit nog, om de kwaliteit te blijven garanderen. Ook houden we oog voor de relatie met onze omgeving. 
In januari is er een infoavond voor omwonenden en belangstellenden."
 

Door Frans Dreissen