PostNL nog steeds bezig met bezorgen kerstpost

Er bestaat een kans dat je deze dagen nog een verlate kerstkaart op de mat vindt. Afbeelding: AD / GinoPress

Negen kerstkaarten kreeg Nathan Snieder dinsdag binnen. PostNL moet een berg 'herstelpost' wegwerken.

'Wow! Dat is wel erg laat, Nils.' 'Hmm, dat klinkt niet goed Lisanne!' 'Judith, excuses voor de vertraging!' 'Zo Josephien, die kerstkaart is of erg laat óf alvast erg vroeg voor de volgende kerstdagen ;-)'

De klantenservice van PostNL had het er afgelopen dagen maar druk mee. Via sociale media kreeg ze veel klachten over kerstkaartjes die drie weken te laat op de mat vielen. Ook regende het klachten over pakketjes die dagen, soms weken, vertraging opliepen.

Maand
De postbezorger in Landsmeer spant de kroon. Die leverde dinsdag maar liefst negen kerstkaarten af bij Nathan Snieder. Op sommige zat zelfs een stempel van 14 december. "Ik leg ze op zolder voor volgend jaar, dan hebben we er weer wat aan. Ik snap dat het druk is, maar bijna een maand onderweg is wel heel erg uit het jaar theelichtje toch?" beklaagde Snieder zich bij PostNL.

Drie dagen
Normaal moet post - binnen Nederland - al de volgende dag op bestemming zijn. Voor kerstpost wordt drie dagen uitgetrokken. Maak daar voor Josephien Sierag uit Amstelveen maar rustig vijf weken van. Zij kreeg deze week een kaartje, met een olijk kerstmannetje op de voorzijde, dat vlak na Sinterklaas was verstuurd. Ze zit nog op vijf andere kerstkaarten te wachten van vrienden uit dezelfde gemeente. Ook haar eigen kerstpost is niet bij iedereen bezorgd. "Daar baal ik best wel van. Mensen denken dat ik hen vergeten ben. En het waren dure kaarten, dus ook nog eens zonde van het geld én het geld voor de postzegels."

Herstelpost
Volgens PostNL ligt er nog een stapel 'herstelpost' die komende dagen bezorgd zal worden. "Op deze kaarten stond bijvoorbeeld niet de juiste postcode of het huisnummer. Om die alsnog te bezorgen is extra handwerk nodig", verklaart woordvoerder Marc Potma. Ook heeft een groep afzenders vermoedelijk de kerstpost te laat verstuurd, denkt hij. "De decemberzegels waren tot 6 januari te gebruiken. Deze post komt komende dagen alsnog aan. We werken nu het laatste restje weg."

Zowel Snieder als Sierag zijn er zeker van dat de gegevens op de enveloppen kloppen. Snieder, droogjes: "Gelukkig zat er geen uitnodiging tussen."

Klachten
De klachten over trage pakketbezorging herkent PostNL niet. "We zien geen abnormale problemen", zegt de woordvoerder. Gemiddeld worden er dagelijks ruim 575.000 pakketjes bezorgd. 98 procent komt op tijd. Wie tot die twee procent behoort (dagelijks 11.500 pakketjes), doet er volgens de woordvoerder goed aan om een klacht in te dienen. "Dan kunnen wij de bezorger erop aanspreken."

Ook werd er afgelopen week flink gemopperd over postbezorgers die een pakketje onbewaakt achterlieten in de papiercontainer, op de stoep of aan de deurknop. "Dat mag zeker niet", benadrukt de woordvoerder. "Pakketjes moeten in handen worden gegeven van de mensen zelf óf de buren."

Door AD - Hanneke van Houwelingen