Printtechniek Océ maakt kunstwerken tastbaar voor blinden

Afbeelding: De Limburgers

Voor een tentoonstelling in een museum in Parijs heeft Océ drie schilderijen vertaald in reliëfs. De bijzondere techniek maakt kunst zo tastbaar voor blinden en slechtzienden.

De Limburgse tak van Canon ontwikkelde een proces – reliëfprintingtechnologie – waarmee van drie befaamde schilderijen interpretaties in reliëf gemaakt zijn, speciaal voor visueel gehandicapte bezoekers van het etnografisch Musée du quai Branly - Jacques Chirac.

Textuur
De technologie uit Venlo maakt de textuur van de penseelstreken voelbaar. Blinden en slechtzienden kunnen de werken van respectievelijk Jean Dunand, Émile Bernard en Alphonse Monchablon met hun handen ontdekken. Zo kunnen ze de schoonheid van de werken aan den lijve ervaren.

Als aanvulling is er verdere uitleg voorhanden in braille en audio. Ook de high-definition­ foto’s waarop de reliëfs­ zijn gebaseerd, zijn beschikbaar voor slechtzienden, zodat zij een nog beter idee krijgen van het kleurgebruik.

Het project is een initiatief van Mikli Diffusion Paris, een high-fashion brillenmerk dat zetelt in de Franse hoofdstad. Het bedrijf ondersteunt maatschappelijke projecten die de levenskwaliteit van blinden en slechtzienden verbeteren.

Innovatief
Océ timmert al langere tijd aan de weg met innovatieve printtechnieken. Zo maakte het bedrijf in opdracht van het Mauritshuis in Den Haag in 2015 een 3D-reconstructie van een Rembrandt: Saul en David.

De reliëfprintingtechnologie is behalve voor de expositie in Parijs onlangs ook gebruikt voor de reconstructie van de wanden, de pilaren en de sarcofaag uit het graf van farao­ Seti I, die leefde in het oude Egypte. Deze reconstructies zijn te zien in het Antikenmuseum in Basel, Zwitserland.

Praatplaatjes
Op een iets kleinere schaal zijn onlangs in Grave voor visueel gehandicapte inwoners Praatplaatjes aangebracht. Deze zijn als wegwijzers bevestigd op lantaarnpalen en verkeerslichten.

Door Monique Parren