Vervoerbedrijf De Lijn informeert Maastrichtse raadsleden over tram naar Hasselt

Foto ter illustratie. Afbeelding: iStock

Het Belgische vervoerbedrijf De Lijn informeert de Maastrichtse gemeenteraadsleden donderdag in Hasselt over de actuele stand van zaken rondom de tram die vanaf 2024 tussen Maastricht en Hasselt moet gaan rijden.

De vorige Maastrichtse gemeenteraad stemde in maart, vlak voor het einde van zijn regeerperiode, in met het vernieuwde bestemmingsplan voor de tram. Het eerste plan moest worden aangepast, omdat de Wilhelminabrug in Maastricht niet geschikt was gebleken om er een tram overheen te laten rijden.

Mosae Forum
Om die reden werd besloten dat niet het NS-station in Wyck, maar winkel- en bestuurscentrum Mosae Forum aan de Van Hasseltkade als vertrek- en eindpunt van de tram gaat fungeren. Alle partijen in de nieuwe Maastrichtse gemeenteraad hebben tijdens de inmiddels afgeronde informatieronde aangegeven dat eerder genomen besluiten door de raad zullen worden gerespecteerd.

Garantie
Vervoerbedrijf De Lijn is de exploitant van het tramtracé dat slechts enkele kilometers over Nederlands grondgebied loopt. Aan Nederlandse zijde wordt 70 miljoen euro bijgedragen aan de spoorlijn, terwijl de Belgen ruim 300 miljoen moeten neertellen. Twijfels over of Vlaanderen dat bedrag ook kan en wil betalen, worden door Maastrichts wethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks) de kop ingedrukt. Hij stelt namelijk “de absolute garantie” te hebben van de Vlaamse minister van Mobiliteit.

Kosten gedeeld
Voor het onderhoud van de nieuwe tramverbinding is jaarlijks acht ton nodig. In het contract is afgesproken dat die kosten worden gedeeld door De Lijn en de Nederlandse provincie Limburg.

Door Ivo Kok

Praat mee over Maastricht

Discussieer mee en volg het laatste nieuws over Maastricht via onze speciale Facebook groep.

> Neem een kijkje