Océ stapt in lucratieve markt voor verpakkingen

Afbeelding: De Limburger

Printerproducent Océ wil een graantje meepikken van de groeiende vraag naar industrieel verpakkingsdrukwerk. Het Venlose bedrijf heeft hoge verwachtingen van een nieuwe printer die onlangs is gelanceerd.

Met de nieuwe digitale inkjetprinter, die luistert naar de naam LabelStream 4000, speelt Océ naar eigen zeggen in op veranderde omstandigheden op de verpakkingsmarkt.

Zelfklevend
Momenteel maken veel labelprinters gebruik van offset- of flexodruktechnieken, maar de verschuiving van analoog naar digitaal gaat door, zegt Océ. Uit de printer rollen zelfklevende etiketten, onder meer voor cosmetica en farmaceutische producten. Ook is het mogelijk om labels en etiketten te personaliseren en ze bijvoorbeeld te voorzien van actuele advertentieboodschappen.

Verspilling
Klanten en retailers zijn voor het printen van labels en etiketten steeds vaker op zoek naar manieren om verspilling en kosten te reduceren, zegt Océ. Ook is er volgens het bedrijf een groeiende behoefte om kleinere hoeveelheden te drukken en staat automatisering van de productie hoog op het verlanglijstje.

Commerciële markt
De nieuwe printer speelt een belangrijke rol in de strategie van Océ en moederconcern Canon om te groeien op de commerciële printmarkt, zegt Crit Driessen, hoofd digital packaging. "Océ wil zich graag laten zien in vooruitstrevende, toekomstige markten en industrieel verpakkingsdrukwerk biedt uitstekende mogelijkheden voor nieuwe inkomstenstromen."

Digitale printproducten zijn nu slechts een relatief klein deel van de markt, maar het aandeel zal snel groeien, verwacht Océ. Het bedrijf schermt met cijfers van analisten die voorspellen dat de wereldmarkt voor verpakkingsetiketten de komende vier jaar met ruim 4 procent zal groeien tot 44 miljard dollar.

Door Redactie