Kamerleden: 'Lagere snelheid op A67'

Afbeelding: Lé Giesen

De maximumsnelheid op de A67 tussen Venlo en Eindhoven moet op drukke momenten omlaag. Dat pleidooi van lokale wethouders wordt nu door twee CDA-Kamerleden naar Den Haag gebracht.

Eind dit jaar beslist minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat hoe de drukte op de A67 wordt aangepakt. Het duurt vervolgens echter nog jaren voordat de maatregelen werkelijk klaar zijn.

Snelheidsbeperking
Zeven wethouders van gemeenten langs de A67 pleitten daarom vrijdag in een overleg met de CDA-Kamerleden Mustafa Amhaouch en Maurits von Martels voor ingrepen op de hele korte termijn.

Het verlagen van de snelheid op drukke momenten is er daar één van. Momenteel mag het verkeer rond Eindhoven maximaal 120 kilometer per uur rijden. Verderop richting Venlo geldt een maximum van 130. Een verkeerskundige pleitte na recente ongelukken op de snelweg al voor een snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur.

Geduld op
Amhaouch ziet het voorstel van de wethouders wel zitten. Ook de roep om snelle verlenging van invoegstroken - desnoods door ze over de vluchtstrook te trekken - en de herinvoering van een inhaalverbod op de A67 kan rekenen op steun van het Kamerlid uit Panningen. "In november is er een debat over de meerjarenplanning, daar zullen we deze punten in meenemen."

Volgens Amhaouch werd tijdens het overleg met de wethouders duidelijk dat het geduld in de regio nu echt op begint te raken. "Er is twee miljard extra uitgetrokken voor infrastructuur. We moeten zien te voorkomen dat dat geld alleen maar naar de Randstad gaat, terwijl hier ook een probleem ligt." Met name de vele vrachtwagens op de A67 zorgen voor gevaarlijke situaties.

Door Paul Bots