Maastricht beloont bewoners zonder tegels in de tuin

Afbeelding: iStock

De gemeente Maastricht gaat inwoners belonen voor meer groen in hun tuinen.

In de naoorlogse arbeiderswijken rond het centrum doen veel voortuintjes dienst als parkeerplaats, verklaart de nieuwe klimaat- en energiewethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks). "Door al die tegels blijf te veel warmte hangen in de stad. En bij hevige buien kan het water niet weg. Om de stad bestendiger te maken tegen klimaatverandering, kijken we of we bewoners die hun tegels vervangen door planten bijvoorbeeld korting kunnen geven op de rioolbelasting."

Aardgasvrij
De gemeente wil per jaar tweeduizend huizen aardgasvrij maken. Daarom gaat het warmtenetten aanleggen. De restwarmte van de Sappi-fabriek, die nu het stadhuis al verwarmt, wordt doorgetrokken naar de universiteit. De buis moet ook huizen langs de route gaan verwarmen.

Ook vanuit Sittard-Geleen wil Maastricht een warmtenet aanleggen naar woonwijken, met restwarmte van fabrieken op het Chemelot-terrein. Het hete afvalwater van het industriecomplex is voor Maastricht een goudmijn, zegt Krabbendam. "Wij zijn de tweede monumentenstad van Nederland. Al die monumenten zijn schitterend, maar ook lastig: je kunt niet zomaar zonnepanelen op de daken leggen of de boel verbouwen voor een warmtepomp."

Zonnepanelen
Aan de rand van de stad zijn twee grote zonneweides vol zonnepanelen gepland. Windmolens wil Maastricht niet. "Dat hebben we een aantal jaar geleden geprobeerd, maar inwoners kwamen daar hevig tegen in verzet. We kijken nu hoe zij ­kunnen meeprofiteren van de zonneparken door mede-eigenaar te worden. Dat zorgt voor meer draagvlak."

Maastricht krijgt volgend jaar een milieuzone en elektrische stadsbussen. Om CO2-uitstoot te verminderen, wil Krabbendam ook meer inwoners op de fiets krijgen. "We gaan zorgen dat je op de fiets altijd sneller van A naar B komt dan met de auto. Boven op de A2-tunnel, dwars door de stad, ligt nu de Groene Loper. Er komen nieuwe fietssnelwegen, grote fietsenstallingen en oversteekplekken voor het kilometerslange spoorwegemplacement dat in onze stad nu een barrière vormt."

Afval
In 2030 moet de stad bovendien helemaal afvalloos zijn. Dat betekent dat al het afval als grondstof dient voor nieuwe producten, zegt de wethouder. "Met recycling lopen we al voorop. Op loopafstand van elke voordeur is een milieuperron, met ondergrondse containers voor glas, papier, blik en plastic. Gft-containers maken we gratis leeg, voor restafval moeten inwoners per zak betalen. Dat stimuleert om afval zo veel mogelijk te scheiden."

Door onze verslaggever

Praat mee over Maastricht

Discussieer mee en volg het laatste nieuws over Maastricht via onze speciale Facebook groep.

> Neem een kijkje