Verleden jaar stonden grote zogenaamde tekstkarren en betonblokken in de diverse straten richting Vrijthof. Die zorgden voor chicanes waardoor het verkeer gedwongen werd rustig aan te rijden. Volgens een woordvoerder was deze beveiliging zeker effectief gedurende de concertdagen van André Rieu. De andere dagen leverden ze nogal wat hinder op voor het doorgaande verkeer.
Tegen elke impact bestand
De mobiele slagbomen zijn volgens de Belgische producent Wibloc speciaal gemaakt om terreuraanslagen met voertuigen te voorkomen. Op de website van het bedrijf staat geschreven: “Wibloc kan elke impact aan”. Het bedrijf zegt deze methode te hebben ontwikkeld na de terreuraanslag met een vrachtwagen in de Franse badplaats Nice (14 juli 2016)
Veiliger
De gemeente Maastricht wil – zo is bekend – maatregelen tegen terreur zoveel mogelijk low profile inzetten. De functie van deze blokkades is evenwel zeer duidelijk: tegenhouden, tot hier en niet verder.
Toch is de keuze voor deze robuuste slagboommethode niet alleen gestoeld op het voorkomen van een aanslag. Een woordvoerder van het stadsbestuur zegt: “Door deze methode kunnen hulpdiensten, indien nodig, snel op een plek aanwezig zijn. Bij alle slagbomen staan tijdens de afsluiting verkeersregelaars. Die kunnen snel en makkelijk openen.”