‘Geen hobby maar een virus’

Afbeelding: John Peters

Leveroy - Modelvliegtuigen. Honderden liefhebbers vergaapten zich er afgelopen weekeinde in Leveroy aan. De modelvliegers benadrukten op de vliegshow nog maar eens dat hun bezigheid niets met drones te maken heeft.

Met een rotvaart scheert een modelvliegtuig boven het vliegveld van Modelvliegclub Nederweert. Daar, voor het clubgebouw in Leveroy, doorklieven de miniatuurtoestellen met snelheden tot soms wel vierhonderd kilometer per uur de lucht.

Uit de boxen in het clubgebouw schalt ondertussen heel toepasselijk ‘ Knockin’ on heaven’s door’ in de uitvoering van rockband Guns N’ Roses. Hamburgers vinden gretig aftrek en ook de eerste pilsjes vinden hun weg naar dorstige kelen van bezoekers.

De piloten, de mensen die vanaf de grond de modelvliegtuigen besturen, mogen geen druppel alcohol drinken, benadrukt Ton Lutgens uit Beegden, voorzitter van de club. "Veiligheid gaat voor alles", voegt hij eraan toe.

25 kilo
Wie de toestellen ziet, snapt meteen waarom er strenge veiligheidsregels gelden. Ze wegen al gauw een kilo of zes, zeven, acht, met uitschieters richting 25 kilo. Voeg daarbij de snelheden van tussen de pakweg honderd en vierhonderd kilometer die de machientjes halen en je snapt dat een ongeluk snel is gebeurd als er niet op een goede manier mee wordt omgesprongen.

"We geven dit weekeinde elke ochtend een briefing waarin we de regels bij de vliegshow nog even goed uitleggen. Er doen ook piloten van elders mee, tot in Duitsland en België toe. Wie zich niet aan de regels houdt, moet meteen stoppen."

Zover komt het niet. De sfeer is gemoedelijk. "Zelf ga ik ook naar vliegshows in Duitsland. Hartstikke gezellig."

De leden van de Nederweerter club komen van heinde en verre. Peter Köhlen komt bijvoorbeeld uit het Zuid-Limburgse Stein. De oud-timmerman hoeft niet meer te werken en steekt menig uur in wat hij geen hobby maar een virus noemt. "Ik doe het al 39 jaar. Ben er zeker 25 uur per week mee bezig." Eerst zat hij in Nuth bij modelvliegclub Thermiek ’58. "Sinds een paar jaar gelden daar strengere regels. Er mag - vanwege de nabijheid van Maastricht-Aachen Airport - nog maar tot een hoogte van honderd meter gevlogen worden. Dat is voor veel modelvliegtuigen geen probleem, maar ik vlieg ook met zweefvliegtuigen en die gaan hoger. Hier in Leveroy mag ik tot driehonderd meter hoogte gaan."

Köhlen wijt de strengere regels aan gedoe en discussie rond drones. Uitwassen met drones die bijvoorbeeld bij vliegvelden vlogen, zorgden ervoor dat drones flink onder vuur te liggen. Lutgens: "Zeker in het begin, toen de drones erg opkwamen, bestond de neiging bij de overheid om drones en modelvliegtuigen over één kam te scheren. We hebben - denk ik - inmiddels wel duidelijk kunnen maken dat er een groot verschil is."

Een modelvlieger heeft bijvoorbeeld een brevet nodig. Köhlen: "Nee, modelvliegen is niet zo eenvoudig als het lijkt."

Door Jan Hensels