‘Prima, 3D-pad, maar doe iets aan vrachtverkeer’

Lottum - Lottum heeft sinds vrijdag een driedimensionaal zebrapad. De oversteek- plek op de Horsterdijk zou de verkeersveiligheid moeten vergroten. Of het werkt? "Als ik fiets of een foto bekijk, zie ik duidelijker het 3D-effect dan wanneer ik in de auto zit."

We rijden op de Horsterdijk richting de Lottumse dorpskern en naderen het driedimensionale zebrapad. Door de witte en donker gekleurde strepen lijkt het er even op dat er witte balken op de weg zijn gelegd. Kom je dichterbij dan zie je dat er slechts sprake is van optisch bedrog met als doel jouw voet op het rempedaal te krijgen.

'Levensgevaarlijk'
Het effect is er overigens slechts vanaf één kant; het schaduweffect kan maar in één richting worden aangebracht. Het eerste 3D-zebrapad in Limburg kan op sociale media rekenen op gemengde reacties. Waar de een het pad levensgevaarlijk vindt, noemt de ander het een goed initiatief. Omwonenden zijn terughoudender in hun oordeel. "Dat er iets moest veranderen, was evident", zegt Lucia Ramakers. Ze past op de kinderen van haar dochter, die op de Horsterdijk woont.

"Er wordt te hard gereden en met name de vrachtwagens naar Broekhuizenvorst zijn een doorn in het oog." Ramakers juicht de maatregelen van de gemeente Horst aan de Maas toe. "Gelukkig is de drempel weggehaald en is er minder geluidsoverlast van vrachtauto’s. Ook heeft de gemeente een matrixbord geplaatst, is het asfalt rood gekleurd en is er nu een duidelijke afbakening van fiets- en autobaan. Of het zebrapad het verschil maakt? Ik weet het niet. Als ik fiets of een foto bekijk, zie ik duidelijker het 3D-effect dan wanneer ik in de auto zit. Daarnaast vraag ik me af of het nog effect heeft als mensen vaker gebruikmaken van de oversteekplaats."

'Veiligheid
Omwonenden zijn het met Ramakers eens. Ze moedigen de initiatieven aan, maar vinden dat het echte probleem, het vrachtverkeer, niet wordt aangepakt.De gemeente noemt de noviteit een effectieve manier om bestuurders bewust te maken van hun gedrag. "Het vergroten van de veiligheid rondom de school op de Horsterdijk is ons vertrekpunt. We zijn niet bang voor ongelukken; als je je aan de toegestane snelheid houdt - dertig kilometer per uur - levert het geen gevaarlijke situaties op", zegt Hayke Hendrix van de gemeente Horst aan de Maas.

"We hopen dat alle initiatieven bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. De overlast van het vrachtverkeer was niet ons vertrekpunt, maar heeft wel onze aandacht. Eerder is bekeken of de dorpskern kon worden omzeild door de Meerloseweg te asfalteren. In 2016 heeft het college besloten dit niet te doen. Desalniettemin erkennen we dat het vrachtverkeer een probleem vormt voor omwonenden."

Door Kristel Schreurs