Buitenlandse trucker blijkt brokkenpiloot

Afbeelding: William Hoogteyling

In 40 procent van de ongelukken en pechgevallen met vrachtauto's op de snelweg zit er een buitenlandse chauffeur achter het stuur. De transportsector wil een onderzoek.

Polen (9 procent), Duitsers (5 procent) en Roemenen (5 procent) zijn de grootste brokkenpiloten. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Meldingen Vrachtauto's (Stimva) die alle incidenten met vrachtverkeer op de rijkswegen registreert.

Brokken
Vorig jaar steeg het aantal vrachtauto-ongevallen met 40 procent tot 1484, terwijl het totaal aantal incidenten (ongelukken, pechgevallen, klapbanden, afgevallen lading) met 22 procent steeg tot 5762. In de helft van de gevallen moest er een bergingsbedrijf aan te pas komen. Volgens de Stimva is de stijging van het aantal ongelukken het gevolg van de drukte op de weg. Door de florerende economie is er een grote toename van goederenvervoer.

Omgewaaid
Nooit eerder was er zoveel vrachtwagenellende op de rijkswegen als in 2017. Dit jaar lijkt dat record te worden verpulverd want in de eerste helft van dit jaar steeg het aantal incidenten weer scherp met 20 procent. Een groot deel van die stijging komt door de grote storm van 18 januari toen het land stil kwam te staan door tientallen omgewaaide vrachtwagens. Poolse truckers begrepen mogelijk de waarschuwingen op de matrixborden niet.

Opleiding
De cijfers sluiten aan bij beweringen van Nederlandse truckers dat hun buitenlandse collega's onvoldoende zijn opgeleid en het materieel niet in goede conditie is. CNV Vakmensen toonde vorige maand aan dat een vervalst groot rijbewijs in Polen voor 170 euro gewoon te koop is.

Onderzoek
Ongeveer 13 procent van de vrachtwagens in Nederland heeft een buitenlands kenteken. Transport en Logistiek Nederland constateert een 'oververtegenwoordiging' van de buitenlandse chauffeurs bij de ongelukken en pechgevallen. "Wij weten niet wat de oorzaak is en willen dat graag onderzocht hebben," zegt Quinten Visser van TLN.

Gevolgen
Rijkswaterstaat benadrukt dat slechts 1,3 procent van alle files het gevolg is van een vrachtwagenongeluk of een gestrande vrachtwagen. Maar de gevolgen zijn wel veel groter. 4,5 procent van de totale filezwaarte en 4,6 procent van het totale reistijdverlies is te wijten aan de vrachtwagens. Zo kantelden vorig jaar ruim 60 vrachtauto's. Vaak duurt het dan uren voordat de lading is overgeladen en de truck weer op eigen wielen staat. Al die tijd zijn de rijstroken afgesloten.

Door Ton Voermans