'Roermondse binnenstad een rommeltje'

De Hamstraat in Roermond Afbeelding: John Peters

Een rommeltje. Dat is de Roermondse binnenstad, zeker als je die vergelijkt met het chique Maastricht. Vindt de Roermondse stichting Ruimte, hoeder van het cultuurhistorisch erfgoed, die donderdag een lijvige notitie over het onderwerp heeft aangeboden aan het college.

Vergelijking met Maastricht
En dat terwijl de bisschopsstad met haar vele historische gebouwen potentie genoeg heeft. Mits er duidelijke regels komen voor onder meer terrassen en reclame-uitstallingen. En de gemeente handhaaft als ondernemers zich daar niet aan houden. Om te laten zien hoe het anders kan, maakte de stichting een vergelijking met Maastricht. Niet alleen middels vele foto’s maar ook door bestudering van de regels in beide gemeenten.

Hoe het niet moet
De hoofdstad van de provincie houdt er een stringent beleid op na als het gaat om de uitstraling van de stad. In een nota van Maastricht over reclame-uitstallingen wordt Roermond zelfs expliciet genoemd als gemeente hoe het niet moet. Pijnlijk, constateert de stichting. Volgens haar zijn er diverse factoren die de uitstraling van een binnenstad bepalen. Het onderhoud van gemeentelijke monumenten en van de openbare ruimte, een adequaat terrassenbeleid en duidelijk reclamebeleid.

Regels
Waar je in Roermond struikelt over de reclameborden en voor winkels uitgestalde koopwaar, hoeft de voetganger in Maastricht niet te slalommen. Zeker niet in het kernwinkelgebied, waar de strengste regels gelden. In de hoofdstad ook geen schreeuwerige luifels en overkappingen in alle soorten en maten of aangebouwde winterterrassen die het zicht op fraaie gevels ontnemen. Zelfs voor het meubilair gelden er regels. Maastricht heeft een terrasmeubelboek met diverse stijlen. Traditioneel rotan voor de oude stadskern. 'Fin de siècle' voor het stadsdeel Wyck. Modern voor het Centre Ceramique.

Meer bezoekers
Stichting Ruimte hoopt dat de gemeente en ook horeca en winkeliers in Roermond de handschoen oppakken. Een binnenstad met meer cachet kan volgens haar meer outletbezoekers trekken dan de huidige twintig procent. Of de ondernemers staan te springen, is echter nog maar de vraag. Een jaar geleden werd de belangrijkste winkelstraat, de Hamstraat, 'obstakelvrij' verklaard. Als proef voor een nieuw reclamebeleid en op vrijwillige basis. Hield aanvankelijk slechts een winkelier zich niet aan de afspraken, momenteel staat de Hamstraat weer vol borden. Wat al aangeeft hoe belangrijk een strenge handhaving is.          

Door Gertie Driessen