Tech & Gadgets

Netflix test reclame tijdens series

Afbeelding: AD/Getty Images

Een flinke domper voor trouwe Netflixers: het platform is momenteel reclamespotjes aan het testen tussen de afleveringen van series door. Netflix experimenteert onder een kleine groep abonnees, maar zij zijn not amused over de promovideo's.

Volgens Techcrunch gaat het om reclamespotjes die worden afgestemd op de interesse van de individuele kijker. Niet iedereen heeft te maken met de aanbevelingen; Netflix beweert dat de promovideo's slechts bij een 'klein percentage' worden getest. Ook belooft de streamingdienst dat de kijker de mogelijkheid krijgt om de reclame over te slaan.

Vooralsnog valt de proef niet in goede aarde bij kijkers. Op het internetplatform Reddit doen mensen hun beklag. "Ik zeg nog liever mijn abonnement op dat dat ik tussendoor reclame krijg. Ik ben al vijf jaar lang abonnee, maar als aandeelhouders van Netflix denken dat ze hiermee punten scoren, ben ik gelijk weg", reageert iemand op het forum. Een ander: "De reden dat ik Netflix gebruik is juist dat er geen reclame is. Gaat dit wel gebeuren, zeg ik mijn abonnement op."

Verklaring
Netflix zelf komt ook met een verklaring. "We voeren ieder jaar meerdere tests uit om onze klanten te leren begrijpen en om te kijken hoe we het nog plezieriger kunnen maken. Het testen van promovideo's is daar een aspect van."

Het is nog niet duidelijk of de reclamespotjes definitief onderdeel worden voor alle gebruikers van Netflix.

Door AD/Maxime Segers