‘Make-over Kennedybrug om hardrijders terug te dringen’

Afbeelding: Fotopersbureau Image

Donkerder asfalt en groen in de middenberm. Dat soort cosmetische ingrepen zou de overlast van het verkeer op de Kennedybrug kunnen verminderen en de snelheid terugdringen.

Cosmetische ingrepen, eventueel te combineren met groot onderhoud aan de weg, kunnen helpen om de overlast van het verkeer op de John F. Kennedysingel terug te dringen. Dat stelt de Maastrichtse D66-fractie naar aanleiding van klachten van omwonenden over schadelijke uitlaatgassen en geluids- en stankoverlast.

Maximumsnelheid
De maximumsnelheid op de Kennedysingel is weliswaar een paar jaar geleden verlaagd van zeventig naar vijftig kilometer per uur, maar nogal wat automobilisten houden zich daar niet aan. Ook al omdat de inrichting van de Kennedybrug uitnodigt tot harder rijden.

Door het ‘uiterlijk’ van de weg aan te passen, zou daar verandering in kunnen komen, stelt D66 in een brief aan burgemeester en wethouders.

Donkere kleur
De fractie pleit voor een aanpassing, waarbij wordt gekeken naar een ‘verkeerskundige, architectonische optimalisatie van de weg, met oog voor de belangen van de omwonenden.

Hierbij valt te denken aan een donkere kleur asfalt om een ‘binnen bebouwde  kom-gevoel’ te geven, vervanging van de vangrail door een meer ‘stadse’ middengeleiding, eventueel met ingebouwde verlichting, een smaller profiel van de rijbaan en het aanbrengen van groen in de middenberm. Dit hoeft niet ten koste te gaan van de capaciteit van de weg maar leidt waarschijnlijk wel tot een gemiddelde lagere snelheid van het verkeer’, aldus de fractie.

Bewoners van onder meer de Alfons Ariënstraat trokken vorige maand aan de bel. Aanleiding was het Actieplan Omgevingslawaai Maastricht. Als het aan de gemeente ligt, wordt de huidige versie, die loopt van 2013 tot 2018, ongewijzigd verlengd tot 2023. De omwonenden vrezen dat de volgens hen noodzakelijke aanpak van de  verkeersoverlast  op de Kennedybrug daardoor vertraging op loopt.

Handtekeningen
Esmeralda van Benthem besloot in actie te komen en wist in een mum van tijd meer dan honderd handtekeningen te verzamelen. Ze diende ook een zienswijze in, waarin ze zich beklaagt over de huidige situatie.

Wethouder Gert-Jan Krabbendam  heeft al laten weten dat hij met de betrokken partijen zoals de bewoners, Klaor Loch, GGD en woningcorporatie wil proberen tot een verbetering van de situatie te komen.

 

Door Pascale Thewissen