Maastricht Airport mag straks niet volledige baan gebruiken

Afbeelding: De Limburger/Stefan Koopmans

Maastricht Aachen Airport (MAA) mag vanaf april de volledig beschikbare baanlengte van 2.750 meter voorlopig niet gebruiken. Met die opmerkelijke ingreep komt de provincie tegemoet aan de klachten van omwonenden.

Enkele zwaarbeladen vrachtvliegtuigen hebben niet de standaardbaan van 2.500 meter maar de volledige lengte nodig om op te stijgen.

Aanpassing
De provincie – eigenaar van MAA - trekt de huidige vergunningaanvraag in en stelt de toekomstplannen bij. Bij het Rijk wordt een geactualiseerde vergunning aangevraagd, waarin meer rekening wordt gehouden met de overlast voor omwonenden.

Lees ook: Exploitant MAA beraadt zich op toekomst

Naar aanleiding van eerder dit jaar ontdekte onjuistheden in de geluidsberekeningen voor Lelystad Airport blijkt dat ook MAA met verouderde gegevens rekende. Daarom worden de gegevens hersteld in een gewijzigde vergunningaanvraag. Hoe die nieuwe aanvraag – officieel een luchthavenbesluit -  eruit gaat zien, is nog niet duidelijk. Volgens gedeputeerde Joost van den Akker staat beperking van de geluidsoverlast voorop en is voor de meest lawaaiige toestellen in de  toekomst geen plek meer op MAA.

Lees ook: ‘Als tien vliegtuigen per dag er al te veel zijn…’

Teleurstelling
De exploitant van het vliegveld en de vrachtvervoerders op MAA zijn zeer teleurgesteld over de actie van de provincie, en beraden zich op hun positie. 

De hele procedure voor een nieuw Luchthavenbesluit wordt overgedaan. Alle belanghebbenden kunnen opnieuw hun meningen en bezwaren kenbaar maken.

Lees ook: Omwonenden vliegveld drinken pils op overwinning

Door Peter Bruijns