Meer files dan voorheen: onderzoek naar knelpunten A2-tunnel

Zuidkant van de tunnel. Afbeelding: Johannes Timmermans Fotografie

Rijkswaterstaat kijkt naar twee knelpunten die zijn ontstaan na de opening van de Koning Willem-Alexandertunnel. Op de Kruisberg ontstaan vaker files dan voorheen. Ook bij afrit 55 stroomt het verkeer niet goed genoeg door, met files tot gevolg.

Op de Kruisberg ontstaan in noordelijke richting met name opstoppingen op het punt boven aan de berg waar drie rijstroken overgaan in twee en het verkeer van de linkerbaan moet invoegen. Vroeger was hier geen probleem omdat het verkeer gedoseerd omhoog ging door de stoplichten bij de Geusselt. Nu is er een gestage stroom bergopwaarts, waar vrachtwagens meestal langzamer omhoog rijden dan auto’s en motoren.

Lees ook: Twee jaar ‘luxetunnel’: het karwei is nog niet af

Bij afrit 55 stroomt het verkeer richting ziekenhuis en Randwyck niet goed genoeg door, waardoor het verkeer in de tunnel geregeld gedoseerd moet worden. Om te voorkomen dat een file in de tunnel ontstaat, verlaagt Rijkswaterstaat preventief de snelheid, wordt een rijstrook ‘afgekruist’ of gaat een tunnelbuis dicht. In september, oktober en november dit jaar moest veertig keer een tunnelbuis dicht vanwege drukte op de afrit; in dezelfde periode vorig jaar was dat dertien keer. Rijkswaterstaat heeft geen verklaring voor deze toename, maar geeft wel aan dat het verkeer in Limburg in algemene zin drukker is geworden.

Weloverwogen

Deze week is het twee jaar geleden dat de A2-tunnel werd geopend. Begin volgend jaar moet het onderzoek naar de verkeersstromen op de Kruisberg zijn afgerond. Duidelijkheid over afrit 55 komt later. Afdelingshoofd District Zuid-Oost Peter Lousberg van Rijkswaterstaat geeft aan dat er bewust nog geen maatregelen zijn genomen omdat ingrepen weloverwogen gemaakt moeten worden. Na de opening van de tunnel eind 2016 is nog ongeveer een jaar gewerkt voordat alle aansluitingen gereed waren. Ook de werkzaamheden aan de Noorderbrug zijn van invloed. Lousberg: „Je kunt een knelpunt pas goed beoordelen als het hele verkeerssysteem af is. Je wilt eerst een stabiel verkeersbeeld.”

Lousberg is verder uiterst tevreden over het functioneren van de Koning Willem-Alexandertunnel. Hij benadrukt dat de opstoppingen die ontstaan bij de twee knelpunten, in geen verhouding staan tot het oponthoud dat het verkeer had voordat de tunnel openging.

Door Vikkie Bartholomeus
Maastricht