Leef

Hoe langer je kijkt, hoe meer details: herenschoenen voor durfals

  • Roy Wagemans poseert bij de zes door hem ontworpen modellen: vijf landenschoenen en één raceschoen.
Brave bruine en zwarte stappers zijn definitief passé. Art Shoe Mafia, een Maastrichts initiatief om schoenen met kunst aan de man te brengen, heeft zijn tweede collectie gelanceerd. Ontworpen door de Urmondse kunstenaar en illustrator Roy Wagemans.

Het zijn haast schoenen met 3D-print. Hoe langer je kijkt, hoe meer details je ziet. Neem het racemodel waarop je in ruitvorm het gezicht van Ayrton Senna ontdekt en een plattegrond van het circuit van Assen. Of de Nederlandse schoen waarop je – behalve tulpen, leeuw en tekst van het Wilhelmus – ook een Delfts blauw boertje en boerinnetje ontwaart die elkaar kussen. En wat te denken van de Italiaanse schoen met daarop een foto van Marlon Brando als The Godfather en een tekst die in het Italiaans aangeeft dat je bij de gaatjes de veters moet rijgen.

Ontwerpen

Bedenker van dit alles is kunstenaar en illustrator Roy Wagemans (36) uit Urmond die door Carlo Meulenhoff en Ward Schoonbrood van Art Shoe Mafia in Maastricht gevraagd werd de tweede collectie herenschoenen te ontwerpen. Een collectie die begin december het licht zag. „Zes verschillende modellen. Het zevende, het meest spraakmakende, komt nog.”

Zelf omschrijft hij zijn werk als Urban Art waarbij hij gebruikmaakt van gemengde technieken. Hij schildert zowel digitaal, met spuitbus als met kwast en maakt gebruik van acryl- , olie- en aquarelverf. Vaak vrouwenportretten. Maar het meest kenmerkend zijn misschien nog wel zijn gepatenteerde mond-schilderijen gemaakt van blikjes-lipjes.

Anderhalf jaar geleden hing Ward Schoonbrood aan de lijn met de vraag of hij de nieuwe collectie Art Shoe’s wilde ontwerpen. „Ik kende wel mijn voorganger Robert Jan van Melle, maar het fenomeen Art Shoe was voor mij nog nieuw. Toen ik zijn Paletti-ontwerp zag, was ik echter meteen overstag.”

Raceontwerp

Wagemans kreeg het verzoek of hij vijf landenschoenen en een raceschoen wilde ontwerpen. „De keuze viel uiteindelijk op een Engels, Amerikaans, Nederlands, Italiaans en Frans thema en het al eerder aangehaalde raceontwerp. Hoe ik vervolgens vorm aan die thema’s zou geven, was geheel aan mij.” De kunstenaar en illustrator begon met schilderijen maken, beseffende dat de enige beperking de vorm van de schoen zou worden. „Dus heb ik heel wat keren met de mal over het schilderij lopen schuiven, zodat de afbeelding op de schoen het beste tot zijn recht kwam.” Zelf denkt de dertiger, dat hij ongeveer dertig uur per ontwerp bezig is geweest.

Hij twijfelt nog welk model hij zelf gaat aanschaffen. „Het ontwerp Stars & Stripes spreekt me het meest aan, omdat ik hoop ooit nog een keer in Amerika te mogen exposeren. Maar ik denk toch dat ik voor de Engelse schoen – de Union Jack – kies omdat die voor mijn kleding, ik draag vaak donkere outfits, de meest passende kleurstelling heeft. Hoewel...de naam zegt het al: bij deze schoenen draait het om de kunst en niet om wat voor een kleren de kunstenaar draagt.” Dat zijn schoenen in de smaak vallen, blijkt uit het feit dat er sinds het uitkomen elke dag wel een paar verkocht is. Het roept de vraag op wat hierna volgt. „De derde collectie wordt weer door Robert Jan gemaakt. En wellicht ben ik daarna weer aan de beurt. Want het is de bedoeling dat er vanaf nu twee nieuwe collecties per jaar gaan verschijnen. Los daarvan lijkt het me wel leuk om eens een auto onder handen te mogen nemen. Zelf rijd ik een klassieke Mini Cooper, maar die is wat klein. Liever een stadsbus of zo’n oude Amerikaanse benzineslurper, haha. Vooraf bekleed met blikjes-lipjes.”

Stappers van leer met roodbontkoe
Jos Laros (52) uit Arendonk, eigenaar van een magazijngroothandel in Veldhoven, heeft net zijn tiende gepersonaliseerde paar besteld: schoenen met tatoeageprint. Zijn favoriete stappers zijn tot nu toe die met roodbontleer. Hij draagt ze alleen in het weekend en krijgt veel complimenten. „Ik denk dat de tijd dat mannen niet met opvallende schoenen durfden te lopen passé is. Daarbij hebben vrouwen gewoon veel meer mogelijkheden om een outfit af te maken, zoals met sieraden. Mannen kunnen dat eigenlijk alleen met schoenen en horloges.” De mannen die niks om hippe schoenen geven, schrikken volgens Laros van de prijs. Vaak zijn dat mannen die naar een net feest nog een spijkerbroek en T-shirt aantrekken.”

Het kan nog exclusiever
Carlo Meulenhoff van de gelijknamige schoenenzaak in de Wolfstraat in Maastricht ontdekte de mogelijkheid van printen op schoenen in 2013. „De eerste? Eentje met de Servaasbrug erop.” Daarna volgden onder meer een André Rieu-schoen, een vastelaovesschoen, een Tom Dumoulin-schoen, een Tefaf-schoen en een sinterklaasschoen.  Het meest bijzondere verzoek? Een man uit Arnhem die ging trouwen en een foto van zijn overleden vader op de schoen liet printen, zodat hij er toch bij was op deze bijzondere dag. Ook het rouwende baasje dat vier foto’s van zijn overleden viervoeter op zijn schoen liet printen, blijft Meulenhoff bij. „Inclusief een foto van het opgebaarde dier.” Met andere woorden: alles kan.
Een gepersonaliseerd paar waarbij je als klant het soort leer, de kleur van het leer, de stiksels, de veters, de zool en borduursels mag verzinnen kost 310 euro. Mét print komt daar nog eens 75 euro bij. De normale levertijd bedraagt zes weken. Naast deze gepersonaliseerde schoenen begon  Meulenhoff samen met kunstagent Ward Schoonbrood op diens initiatief in april 2015 ook met een serie kunstschoenen. De eerste collectie werd ontworpen door Robert Jan van Melle uit Maastricht, de tweede door Roy Wagemans uit Urmond. Deze serieschoenen onder de noemer Art Shoe Mafia kosten 249 euro, een bijpassende riem kost 99,95 euro. Sinds deze schoenen op de markt zijn, worden er ongeveer 300 paar per jaar van verkocht. En daarnaast nog eens 200 tot 250 paar gepersonaliseerde schoenen.

Schoen die naar favoriete  VW Golf-oldtimer verwijst
Dennis Dremmen, leidinggevende bij Enexis, kocht drieënhalf jaar geleden de allereerste Maastricht-schoen van Robert Jan van Melle. De 33-jarige Maastrichtenaar heeft ongeveer twintig paar schoenen in het rek waaronder vier bijzondere. „Maar daarmee kan ik nog lang niet aan mijn vriendin tippen.” Zijn paradepaardje is de zelf samengestelde oldtimerschoen die verwijst naar zijn zwarte VW Golf 1 GTI uit 1978. „Ik heb de bekleding van die auto – een Schotse ruit – laten inscannen, zwarte accenten terug laten komen, rode veters als verwijzing naar het rode randje in de grill en op de hak het logo afgebeeld dat ook op het stuur staat. Nee niet het VW-teken maar de leeuw van de stad Wolfsburg.” Onder oldtimervrienden is er een zekere herkenning als ze zijn schoenen zien. „Maar het is net zo leuk om het uit te leggen aan mensen die van niets weten.” Dremmen denkt zeker dat nog nieuwe paren zullen volgen. „Maar nu even niet. Net een nieuw huis gekocht.”

Foto en songtekst Leonard Cohen onder je schoenzolen
Ron Brummert (60) uit Kanne, ambtenaar bij de gemeente Sittard-Geleen, heeft thuis meer dan vijftig paar schoenen in de kast staan waaronder acht gepersonaliseerde. Zijn favoriete? Die met een songtekst en afbeelding van Leonard Cohen onder zijn schoenzolen. „Daar zit nog een extra doorzichtige zool onder zodat de afbeelding zelf niet slijt.” Ook heeft hij schoenen met op de ene zijde een print van het Vrijthof en op de andere zijde de markt van Maastricht. „Die heb ik een keer bij een concert van Rieu aangetrokken. Deed ik een schoen  uit om aan een vriendin te laten zien. Ging hij het hele terras over.” Brummert beseft dat deze schoenen door de prijs niet voor iedereen zijn weggelegd. Maar omdat ze zo opvallen, draag je ze niet zo vaak en doe je er ook lang mee.”

Door Ronald Colée