Ontevreden autokoper verliest zaak, geld en auto

Een Amsterdammer had weinig plezier van de tweedehands auto die hij in Venlo kocht. Afbeelding: Getty Images/iStockphoto

Een ontevreden autokoper voert procedures tot aan het gerechtshof tegen een garage uit Venlo. Hij verliest en is ook nog eens bijna de helft van de koopprijs aan proceskosten kwijt.

Door een botsing met een tram wordt de Volkswagen Polo van de Amsterdammer onherstelbaar vernield. Een sloper geeft hem er nog duizend euro voor. Drie maanden heeft hij plezier gehad van de auto die hij in Venlo had gekocht. Hoewel… plezier?

Waarschuwingslampjes

De man had de tweedehands auto via internet gevonden. Op 21 september 2016 ging hij naar Venlo voor een proefrit. Waarschuwingslampjes (bandenspanning, ruitenvloeistof) brandden en de auto meldde dat een onderhoudsbeurt nodig was. Ook waren er kleine gebreken. Zo ontbrak de antenne. Het bleek geen bezwaar; hij kocht de auto voor 7900 euro.

Een week later meldde de Amsterdammer via WhatsApp dat de auto kuren had. De motor trilde, de vering was niet goed en de remmen waren versleten. In overleg met de verkoper uit Venlo werd besloten dat een garagebedrijf in Amsterdam de auto zou checken, waarna ze nog contact zouden hebben over het oplossen van problemen.

Verborgen gebreken

De koper liet later weten dat controle had uitgewezen dat een en ander schortte aan zijn auto, maar wachtte verder overleg niet af. Hij stuurde meteen een brief waarin hij eiste dat de koop vernietigd werd en het geld terugbetaald. Volgens de koper voldeed de Polo geenszins aan de verwachtingen door de verborgen gebreken.

De garagehouder in Venlo vond dat hem niets te verwijten viel, zodat de Amsterdammer naar de rechter in Roermond stapte. Tijdens de zitting vertelde de koper dat onderdelen als schokdempers, remmen, uitlaat, motorpomp en stuurbekrachtiging versleten waren en dat twijfel bestond over de kilometerstand op de teller.

Kansloze zaak

Omdat hij de beschuldigingen op geen enkele wijze kon onderbouwen, ving hij bot. Tot verbazing van advocaat Mark van Geenen uit Venlo, die de garagehouder bijstaat, ging de koper in hoger beroep bij het gerechtshof in Den Bosch. „Ik dacht na de uitspraak van de kantonrechter: dit is een kansloze zaak. Maar ik kan niemand het recht ontnemen om in beroep te gaan.”

Gratis reparatie

In zijn uitspraak hamert het hof ook op de gebrekkige bewijslast. Nog belangrijker vindt het hof dat de koper zich niet aan de regels heeft gehouden. Als binnen zes maanden na aankoop van een product blijkt dat het niet voldoet, dan heeft de koper recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Tenzij de verkoper kan bewijzen dat het gebrek de schuld van de koper was.

Het probleem in dit geval is dat de koper van de auto de garage niet in de gelegenheid heeft gesteld de auto te inspecteren en de gebreken te verhelpen. De koper verliest ook deze procedure en moet de proceskosten van de garagehouder in Venlo betalen: een kleine drieduizend euro.

Door Peter Heesen