Dit artikel is exclusief voor abonnees van De Limburger
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

‘Basisonderwijs in Nederland is er slecht aan toe’

Boek

‘Basisonderwijs in Nederland is er slecht aan toe’

Hoogleraar Paul Kirschner en zijn chihuahua’s. Foto: Luc Lodder

Maastricht / Itteren / Hoensbroek -

Lesmethodes zonder wetenschappelijke basis, lessen die vooral ‘leuk’ moeten en gebaseerd zijn op ‘onderwijsmythes’. Hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner (Open Universiteit Heerlen) kon het niet langer aanzien en nam de pen ter hand: „Ik hoop dat de kennis in dit boek voor iedereen toegankelijk gaat zijn.”

De huidige staat van het onderwijs op basisscholen in Nederland is ‘triest’, zegt hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit Heerlen, Paul Kirschner (67). ,,Lesmethodes die worden gebruikt zijn vaak niet gestoeld op wetenschappelijk onderzoek. Leren moet vooral leuk zijn in Nederland. De focus ligt op motiveren en ontdekkend leren, terwijl dat niet tot beter leren leidt. Leren is soms ook niet leuk en juist succes werkt motiverend, niet andersom.”

Mythes

Het is een van de vele boude ...