Dit artikel is exclusief voor abonnees van De Limburger
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Hoe het klimaat de IJzeren Rijn een duwtje in de rug gaf

Hoe het klimaat de IJzeren Rijn een duwtje in de rug gaf

Het tracé tussen Hamont en Weert wordt sporadisch gebruikt door goederentreinen. Foto: Jeroen de Vries

Merum / Swalmen / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Arcen / Reuver / Laar / Tungelroy / Blerick / Tegelen / Velden / Belfeld / Weert / Swartbroek / Altweerterheide / Stramproy / Roermond / Asenray / Herten / Ool / Asselt / Boukoul / Einde -

De IJzeren Rijn levert al tientallen jaren meer werk op voor vergadertijgers dan voor spoorbouwers. Toch kan de Duitse steun voor de spoorlijn het spel op lange termijn veranderen. Met dank aan de klimaatverandering.

Op het prioriteitenlijstje van de Nederlandse overheid zul je vergeefs zoeken naar de IJzeren Rijn. Logisch. De spoorlijn die Antwerpen met het Duitse Roergebied verbindt, loopt dwars door Limburg maar voegt weinig toe aan de Nederlandse economie.

De enige reden waarom Nederland maar blijft meepraten over heropening van de spoorlijn, is simpel. Het moet. Op basis van verdragen uit 1839 en 1873 is Nederland verplicht om de treinen door te laten. Daar staat tegenover dat de Belgen moeten zorgen dat ...