Roermond gaat kwestie ‘nep-journalist’ nader onderzoeken

Afbeelding: iStock

De gemeente Roermond gaat, bij nader inzien, de journalistieke affaire rond haar ambtenaar Petar Blasic toch verder onderzoeken. De man is momenteel ook ‘niet aan het werk’.

Eerder meldde de gemeente nog dat de eventuele journalistieke fraude van Blasic een ‘privé-kwestie’ was. Blasic is in opspraak gekomen in verband met zijn werkzaamheden als freelance-journalist die hij uitvoert naast zijn reguliere baan als ambtenaar. In zijn journalistieke werk voor onder meer Nieuwe Revu, Elsevier en HP/De Tijd zou Blasic bronnen hebben verzonnen en stukken uit buitenlandse bladen hebben gekopieerd, zo bericht weekblad De Groene Amsterdammer.

Integriteitsregels

In een verklaring meldt de gemeente nu: ‘De nevenactiviteiten vinden weliswaar niet plaats onder verantwoordelijkheid van de gemeente, maar volgens de integriteitsregels mogen deze niet het belang van de werkgever schaden. In afwachting van het resultaat van dit onderzoek is de betreffende medewerker niet aan het werk’. Of dit betekent dat Blasic zich ziek heeft gemeld of dat hij op non-actief is gezet wil de gemeente niet zeggen. ‘We doen verder geen mededelingen”, aldus woordvoerder Frank Beck.

Het Belgische Knack.be waar Blasic ook voor heeft gewerkt is inmiddels ook verder in de zaak gedoken. Enkele verhalen zijn grondig tegen het licht gehouden, met soortgelijke conclusies als De Groene Amsterdammer: Blasics verhalen en bronnen vallen niet te checken.

In het artikel staan ook diverse links naar verhalen die Blasics heeft gemaakt. Nederlandse media hebben de producties van de de ambtenaar inmiddels op grote schaal offline gehaald of uit hun archief geschoond.

Plagiaat

Website Apache.be meldt in een verklaring dat Blasic door hen in september 2014 is betrapt op plagiaat. Hij schreef delen van artikels van buitenlandse auteurs over zonder bronvermelding. ‘Het artikel in De Groene Amsterdammer geeft aan dat Peter Blasic nadat hij door Apache aan de deur was gezet, kennelijk steeds driester te werk ging en daarbij blijkbaar zelfs zover ging dat hij ook bronnen uitvond’, aldus de Apache-hoofdredacteur. ‘Figuren als Blasic tasten de sowieso al tanende geloofwaardigheid van media aan en moeten gestopt worden’.

HP/De Tijd verwijderde driehonderd artikelen van Blasic, die zichzelf ‘publicist, fervent reiziger en basketbalfan’ noemt. Zijn artikelen bracht hij onder diverse auteursnamen, onder meer Peter Blasic en Peter Mertens. Op de HP-site staat nu alleen nog een foto.

Door Sjors van Beek
Roermond