Tienduizenden boetes trajectcontrole A2-tunnel onterecht

Afbeelding: Johannes Timmermans

Het Openbaar Ministerie heeft bij de trajectcontrole van de A2-tunnel in Maastricht ten onrechte tienduizenden verkeersboetes geïnd.

De bebording met de maximumsnelheid die bij de Willem-Alexandertunnel geldt, was tot ruim een jaar na de opening van de tunnel te onduidelijk. Dat blijkt uit een uitspraak van de kantonrechter uit Maastricht. De rechter heeft een boete van 96 euro van een automobilist uit Roermond die 11 kilometer te hard had gereden, mede daarom op ‘nihil’ gesteld.

Trajectcontrole
Het gaat om snelheidsovertredingen die zijn begaan sinds de start van de trajectcontrole in maart 2017 tot april 2018. De kantonrechter stelt dat er sprake was van een nieuwe verkeerssituatie op een druk knooppunt waarbij het voor alle verkeersdeelnemers wennen was. „Juist in zo’n situatie is het van belang dat er geen misverstanden kunnen ontstaan omtrent de maximumsnelheid.” In de onderste tunnelbuizen (A2) mag 100 kilometer per uur gereden worden; in de bovenste tunnelbuizen (N2) 80. In aanloop naar de tunnel lopen A2 en N2 parallel aan elkaar. Langs de A2 stonden aan beide kanten borden, langs de N2 niet. Inmiddels is de bebording aangepast, volgens de rechtbank een „beduidend verschil met de voorgaande situatie”.

Vier miljoen
Bij de trajectcontrole bij de A2-tunnel wordt jaarlijks ongeveer vier miljoen euro aan boetes geïnd van grofweg 70.000 automobilisten. Het Openbaar Ministerie kon maandag nog niet aangeven wat de gevolgen van de uitspraak zijn voor andere automobilisten die hier geflitst zijn.

Maximumsnelheid
De boete die de Roermondenaar had gekregen, was aangevochten door jurist Clemens Meerts uit Beegden, gespecialiseerd in zaken tegen de overheid. Hij stelt dat voor het correct vaststellen van een snelheidsovertreding niet alleen moet worden vastgesteld hoe hard het voertuig reed, maar dat ook juridisch getoetst moet worden welke maximumsnelheid er eigenlijk geldt. „Er wordt gekeken naar de snelheid van het voertuig, maar over de borden blijkt vaak helemaal niks. En daar kan van alles mee aan de hand zijn. Er kan een zak overheen zijn getrokken, het bord kan zijn gestolen, we hebben al van alles meegemaakt.”

Schouwrapporten
De kantonrechter stelde vast dat het Openbaar Ministerie pas vanaf 5 april 2018 zogeheten schouwrapporten kan overleggen waarin de bebording bij de tunnel in Maastricht is beschreven. De rechter vindt daarom ook dat de bebording „niet afdoende en adequaat is beoordeeld”.

Door Vikkie Bartholomeus