Ruud van Wersch schildert meerdere lagen

Ruud van Wersch verwerkt ook in zijn raamschilderingen de nodige dubbelzinnigheden. Afbeelding: Etienne Zegers

Ruud van Wersch is een creatieve duizendpoot. Hij bedacht het albumhoesje ‘Skunk’ van Doe Maar, maakte de eerste beelden van Pinkpop en recent presenteerde Ruud de carnavalsposter van Geleen met de slogan: ‘De Waereldsjtad haet de P in’. Hij loopt naar eigen zeggen steeds “per toeval” tegen onderwerpen aan en geeft ze vervolgens een eigen twist.

Alhoewel Ruud van Wersch Geleen ademt, is hij toch echt geboren in Eys. Als zoon van een schilder verhuist hij op 6-jarige leeftijd naar Geleen. “Mijn vader werd gevraagd om de gashouder van DSM te schilderen”, vertelt hij met plaatsvervangende trots. De penseel heeft hij op jonge leeftijd van zijn vader overgenomen. “Ik ging al met 17 jaar naar de kunstacademie in Maastricht. Ik had de commerciële kant gekozen en kwam zodoende per toeval bij Pinkpop terecht.” Veel mensen denken dat Ruud het logo en de naam van Pinkpop bedacht heeft. “Dat is niet waar. Bert Abell heeft het logo gemaakt, Jan Smeets bedacht de naam.” Hij stond de eerste editie van Pinkpop wel op het podium, als cameraman. “Ik heb de beelden gemaakt van Golden Earring, eigenlijk ook per toeval. Toeval is mijn bestaan”, lacht hij.

Skunk

In 1975 studeert hij af aan de kunstacademie. “Ik had de statiegeldflessen van het afstudeerfeest nog niet ingeleverd toen ik werd gevraagd om prins bij de Flaarisse te worden.” In 1976 draagt hij de muts met veren. Hij wordt zodoende gevraagd als jurylid bij de eerste editie van het LVK. “Bert Salden schreef het winnende liedje Vaan Eèsjde tot de Mookerhei. We raakten per toeval in gesprek en zijn samen gaan schrijven.” Het levert Zek Sjat op dat Ruud samen met Tom Fokkens inzingt en op een arrangement van Sjeng Kraft. Veel belangrijker wellicht: hij krijgt hierdoor een contract als ‘creatieve man’ bij het label van Johnny Hoes. “Ik maakte de hoesontwerpen van bands.” Het legendarische album Skunk van Doe Maar is van de hand van Ruud. “Het moest simpel en goedkoop, vandaar de twee kleuren. Ik ben met tekstmarkers aan het werk gegaan. Het werd uiteindelijk glasshouse met vloekende kleuren.” Hij werkt tot 1982 bij Hoes en ook Massada en Eddy Wally brengen een echt ‘Van Wersch’ uit.

Dubbelzinnig

Voor de Flaarisse ontwerpt hij sinds jaar en dag de prinsenmedaille en het vaantje. Ze zitten vol met dubbelzinnigheden. Dit jaar maakt hij ook een poster waar duidelijk ‘het parkeerprobleem’ in is verwerkt. “Het begon ineens te kriebelen”, lacht hij. “Carnaval is toch ook bedoeld om problemen aan de kaak te stellen?” Heeft hij er zelf een oordeel over? “Ben je gek, ik doe alles met de fiets.” Op de poster staat verstopt de tekst De meater löp ALAAF!. “Maar er zit meer in verborgen. Zo staat de beschermvrouw van Geleen, Wilhelmina, met gebalde vuist afgebeeld en wilde ik ook de Silly Walk in de poster verwerken.”

Marly

Hij maakt niet ieder jaar een poster. “Er moet inspiratie zijn. Dat was in 2013 het geval toen er massaal geklaagd werd over de ‘zwarte carnavalsposter’, wij hebben toen een tegenhanger gemaakt.” Het levert Marly op, de dame met het figuur van de provincie Limburg. “Van alles wat ik gemaakt heb ben ik hier het meest trots op.” En ook hier zijn weer meerdere lagen te ontdekken. “Ze is Marly vernoemd naar Marlstone, de mergelsteen. Ze draagt het provincielogo en het is ook geen toeval waar het hartje terecht is gekomen”, lacht hij. Daarmee zegt hij het eigenlijk zelf al: toeval bestaat niet.

De komende weken zijn creaties van Ruud van Wersch te bewonderen op de ramen van de Geleense horeca. Daarin mag iedereen zelf de dubbelzinnigheden ontfutselen. “Iedere raamschildering is maatwerk. Ik kan er mijn ei in kwijt, maar het moet vooral ‘transparant’ blijven...!”

Door Paul Dolhain