Astronaut trekt de aandacht in Maastricht

De astronaut op de markt. Afbeelding: Harry Heuts

In slowmotion stapt een man in astronautenpak vrijdag door Maastricht. Door de Enci-groeve, over de drukke Markt, op de toren van het Bonnefantenmuseum. Alles om de aandacht te vestigen op Out of Space, thema van Museumnacht.

Eten astronauten ook, vraagt een medewerker van de Bananenboxer op de Maastrichtse Markt en steekt uitnodigend een doos sappige aardbeien voor zich uit. Dat hoeft hij geen twee keer te zeggen: de ‘astronaut’ schuift zijn helm open en steekt de aardbei in zijn mond. En nee, de astronaut is ook niet te beroerd om even met het reclamebord van de groenteman te poseren.

Roltrap

Een paar weken geleden keek niemand op van verklede passanten in het straatbeeld. Nu het leven weer zijn normale gang gaat, heeft zo’n astronaut op de roltrap van de parkeergarage of bij de kaasboer op de markt een bevreemdend effect. Dat is nu precies wat de Maastrichtse kunstenaar Joep Vossebeld wil bereiken met deze performance art. Het vloeit voort uit het hedendaagse Lost on Earth-gevoel.

Vossebeld mocht reclame maken voor de aanstaande Museumnacht (12 april), en bedacht de performance bij het thema van dit jaar, Out of Space. Het astronautenpak is trouwens echt; hij heeft het in bruikleen van de European Space Agency (ESA) in Noordwijk. De astronaut is Merlin Kater, een jonge kunstacademiestudent die zijn astronautenloopje en plein public probeert te vervolmaken, tot hilariteit van het winkelend publiek.

Bonnefantenmuseum

De performance is geïnspireerd door werk van de Poolse kunstenaar Pawel Althamer (Astronaut 2, Documenta X, 1997), waarin hij als astronaut door de stad Kassel zwierf. Een documentatie hiervan behoort tot de collectie van het Bonnefantenmuseum, een van de dertien kunstlocaties van Museumnacht.

De interactie met het publiek wordt vrijdag en zaterdag op fotogenieke plekken in de stad gefilmd, van het maanlandschap van de Enci tot de Bijenkorf. Vossebeld: „Ook in de Onze Lieve Vrouwebasiliek, waar ze het tot onze grote verbazing leuk vonden dat we komen.”

Door Merel Visscher
Maastricht