‘Mr. Pinkpop’ Jan Smeets: ‘Misschien ben ik wel te soft voor deze business’

Jan Smeets peinst er niet over om Pinkpop los te laten. Afbeelding: Frank Heythuysen

Er staat een relaxfauteuil in het kantoor van ‘Mr. Pinkpop’ Jan Smeets in Geleen, maar of de beoogde eigenaar er veel gebruik van zal maken is zeer de vraag. De 74-jarige Pinkpop-baas houdt niet van stilzitten. ‘Die fauteuil wordt nog geruild voor een roze exemplaar’. Uiteraard.

Een dag vóór het interview heeft Jan Smeets een Pinkpop-munt mogen slaan, Pinkpop-postzegels zijn in de maak. De schoorsteenmantel kreunt inmiddels onder de awards. „Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Als je maar lang genoeg meedraait, dan word je al eens in het zonnetje gezet”, aldus Smeets. Over naar de jubileumeditie. Zoals gebruikelijk ging de bekendmaking van het programma gepaard met kritiek. ‘Onwaardig voor een jubileum’, viel te horen. Smeets slaakt een zucht, maar trekt ook het boetekleed aan. „De verwachtingen waren, mede door mijn eigen toedoen, wellicht te hoog gespannen. We zijn ingehaald door de werkelijkheid. Zo is Sting langs onze neus gegaan ten faveure van Bospop. Andere mogelijke headliners doen losstaande grote shows en slaan Pinkpop over. Komt bij dat de concurrentie van festivals moordend is en grote namen rond Pinksteren op festivals in Amerika spelen. Reden om Pinksteren in de toekomst los te laten als vaste datum, zodat we verzekerd blijven van de groten der aarde. Desondanks staat er een mooi programma. En mocht dit affiche minder bezoekers trekken: een uitverkocht Pinkpop is geen doel an sich.”

Terug naar de beginjaren van Pinkpop, dat destijds muziek programmeerde voor ‘de werkende jeugd’. Het waren de tijden van goedwillend amateurisme. „Er is serieus overwogen om na tien edities de stekker eruit te trekken, onder het mom van ‘stoppen op het hoogtepunt’. Dat wilde ik niet. Ik heb toen de boel van het toenmalige stichtingsbestuur over kunnen nemen voor het symbolische bedrag van één gulden. Nooit spijt van gehad, de anderen wel”, vertelt Smeets met een veelbetekenende glimlach. Een kink in de kabel met de gemeente Geleen zorgde ervoor dat Pinkpop in 1987 éénmalig uitweek naar Baarlo, alvorens een vaste stek te vinden in Landgraaf. „De draf- en renbaan ging echter failliet en in 1995 kon ik het terrein overnemen. Dat speelde ons allemaal in de kaart.” Smeets zag het festivallandschap veranderen. Veiligheid (kosten: één miljoen euro inmiddels) werd een issue. „Ik heb talloze festivals bezocht en me vaak afgevraagd: wat als hier paniek uitbreekt? Veiligheid gaat boven alles.” De door het plafond schietende gages van bands zijn hem een doorn in het oog (‘absurd!’), maar een legendarisch optreden, zoals dat van Bruce Springsteen enkele jaren terug, vervult de Pinkpop-baas met trots. Toch steekt af en toe wat oud zeer de kop op. „Mijn grootste teleurstelling is dat ik er niet in ben geslaagd een eigen zaal te verwerven. De Platte Zaol in Maastricht, of de Hanenhof in Geleen. Dat steekt nog altijd bij iemand die cultuur naar het volk wil brengen.” Met twee dochters op kantoor en echtgenote Til als stille kracht lijkt Pinkpop bijna een familiebedrijf. „Familieruzies? Nooit. Hooguit vinden ze dat ik wat vaker met de vuist op tafel mag slaan. Misschien ben ik wel te soft voor deze business.” Ondanks vijftig edities werkt Smeets niet op de automatische piloot. “Er komen altijd duizend dingen op je af. Elk jaar zijn er verrassingen en vernieuwingen. Zo wordt de Brightlands Stage dit jaar geen tent maar een bouwwerk waar nu in Polen de laatste hand aan wordt gelegd.” Zijn ‘kindje’ stilaan loslaten? Smeets peinst er niet over. „Wat moet ik dan gaan doen? Lezen? Ik lees me elk weekend al de pleuris.”

Winactie

VIA Limburg mag 3x2 weekendtickets weggeven voor Pinkpop. Winnen? Stuur uiterlijk vrijdag 19 april een originele felicitatie voor 50 jaar Pinkpop naar redactieweert@via-limburg.nl Prijswinnaars krijgen persoonlijk bericht.

Door Frank Heythuysen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen