We drinken steeds meer bier, maar steeds mínder alcohol

Afbeelding: Luc Lodder

2018 was een topjaar voor alcoholvrije biertjes. De verkoop steeg met meer dan 30 procent. Nog nooit was de stijging zo hoog.

Dat staat in de jaarlijkse bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie van bierbrouwerijen. Sinds 2010 is de consumptie van dit zogenoemde 0.0 bier ruim vervijfvoudigd.

Het gaat sowieso goed met het bier in Nederland, want ook het speciaalbier zit nog steeds in de lift. Opvallend daarbij is het snel toenemende aanbod van laag-alcoholische speciaalbieren. Deze groei van speciaalbieren en van 0.0 zijn de belangrijkste oorzaken van de met bijna 3 procent gestegen bierconsumptie in Nederland.

Speciaalbier

De toenemende populariteit van speciaalbier blijkt uit een met 10,2 procent gestegen consumptie over 2018. De totale Nederlandse biermarkt stijgt met 2,8 procent. Ook de export nam toe.

Nederlandse Brouwers, naar eigen zeggen samen goed voor 95 procent van de bierproductie in ons land, voorspelt dat het ‘bewuste genieten’ gaat doorzetten. Dat sluit aan bij ‘zowel de trend van het steeds meer verantwoord omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier’

Volgens RTL Nieuws dringt de alcoholvrije biertrend zelfs door bij studentenverenigingen. Zo kunnen studenten die lid zijn van het Utrechtsch Studenten Corps tegenwoordig 0,0 bier bestellen aan de bar. Het alcoholvrije bier is voor zover bekend alleen beschikbaar bij de mannelijke tak van de Utrechtse studentenvereniging. De Nederlandse corpora staan bekend als een van grootste afnemers van bier in Nederland.

Maastricht

Ook het Maastrichtse Tragos heeft het sinds een maand 0.0 op de tap, en SSR Leiden verkoopt flesjes alcoholvrij bier.

Door Redactie