Waarom de verkoop van dvd’s en blu-rays keldert, maar ze niet zullen verdwijnen

Bron © AD

Afbeelding: EPA

We kopen steeds minder films op een schijfje. In 2014 werd wereldwijd nog voor 25,2 miljard dollar aan dvd’s en blu-rays verkocht, het afgelopen jaar was dit bedrag nog ‘maar’ 13,1 miljard dollar.

Dit blijkt uit een rapport van de Amerikaanse filmorganisatie Motion Picture Association of America (MPAA). Tegelijkertijd zet de groei in het aantal abonnementen op streamingdiensten nog steeds door. In 2018 liepen er een totaal van 613,3 miljoen abonnementen op diensten als Netflix en Amazon Prime. Daarmee heeft het aantal abonnees op filmstreamingdiensten het aantal abonnementen op gewone kabelaanbieders (556 miljoen) ingehaald.

‘Daling is logisch’

Volgens Marcel Boersma, hoogleraar Media en Journalistieke Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, is er een grote verandering gaande in de manier waarop we voor films willen betalen. ,,Streamingdiensten als Netflix, maar ook Spotify en Apple voor muziek, worden steeds meer ingebed in de maatschappij. Als films steeds beter digitaal beschikbaar worden, schaffen mensen minder zelf aan. Dus de daling van het aantal verkochte dvd’s en blu-rays is logisch.”

Het maakt ook uit hoe een drager eruitziet. Zo heeft een plastic dvd-hoesje niet zoveel bijzonders. ,,Je ziet bijvoorbeeld bij een nichemarkt als vinyl: die groeit ieder jaar. Dat heeft een bepaalde kwaliteit en uitstraling. Maar als een goede serie ook digitaal wordt aangeboden, vinden mensen dat prima. Zo’n dvd-box bijvoorbeeld kijk je niet steeds opnieuw”, zegt Broersma.

‘Andere functie’

Maar het fysieke schijfje zal nooit helemaal verdwijnen. Films verschijnen na een aantal weken bioscoop namelijk nog steeds niet direct op een streamingdienst. ,,Er zijn nog steeds mensen die een film dan snel in huis willen hebben. En dus kopen ze nog steeds een dvd. Oude media verdwijnen niet, maar krijgen wel een andere functie.”

Door Mark Hulstein