Koningsdagborrels van Nederlandse ambassades gesponsord

Afbeelding: iStock

Bedrijven sponsoren massaal koningsdagborrels van Nederlandse ambassades in het buitenland. De tien grootste ambassades incasseerden daarvoor vorig jaar, naast bier en lekkernijen, 161.000 euro.

Of het nu Heineken, ING of Shell is: vrijwel alle grote multinationals spekken de koningsdagborrels die op verschillende Nederlandse diplomatieke posten worden gehouden. Dat blijkt uit onderzoek door het Algemeen Dagblad.

Het totale sponsorbedrag dat de tien grootste ambassades voor de feesten incasseren, is met ruim 40 procent gestegen, van 114.000 euro in 2016 naar 161.000 euro in 2018. In totaal gaven ze vorig jaar 289.000 euro uit aan de koningsdagborrels. Daarmee nemen bedrijven voor het eerst meer dan de helft van de kosten voor hun rekening.

Risico

Het aannemen van geld of goederen is niet zonder risico, waarschuwen kenners. Vooral met lokale sponsoren moeten ambassades voorzichtig zijn, vindt hoogleraar Integriteit Rob van Eijbergen. „Buitenlandse bedrijven kunnen dingen terugverwachten, zoals visa. In andere culturen is dat vaak gebruikelijk.”

Lees ook: Proosten op de koning met Unoxmuts en Goudse kaas

Borrel

In het Afrikaanse Nairobi bijvoorbeeld liet de ambassade de borrel door zowel Nederlandse als Keniaanse bedrijven sponsoren. Net als bij veel andere diplomatieke posten ging het daarbij niet alleen om geld, maar ook om goederen. Zo kreeg de post in Nairobi vorig jaar voor on­bekende bedragen aan bier, kaas, bloemen en verse friet. „Met sponsoring kopen bedrijven invloed, een plek aan tafel. Daar moeten we niet naïef in zijn”, zegt Tweede Kamerlid Rens­ke Leijten.

Oer-Hollands merk

Heineken tapt geen gratis bier op ambassadefeestjes om deuren te openen die anders gesloten blijven, zegt een woordvoerder. „Als oer-Hollands merk wil Heineken daar gewoon graag bij zijn. Wij willen daar niets voor terug.”

Sponsoring van koningsdagvieringen gebeurt al decennia en is ook ­gebruikelijk voor ambassades van gelijkgezinde landen, reageert een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken. „Sponsoring moet voldoen aan principes van onpartijdigheid, transparantie, vermijding van belangenverstrengeling en inmenging in besluitvorming.”

Hij wijst erop dat ook Koningsdag in Amersfoort wordt gesponsord door een groot aantal bedrijven.

Door Annemiek van Dongen en Peter Winterman