Meestal langere reistijd door snelheidsverhoging naar 130 km/u

Bron © AD

Afbeelding: ANP

De snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur op grote wegen heeft nauwelijks reistijdwinst opgeleverd. Sterker nog, de reistijd nam op de meeste trajecten met een opwaarts aangepaste snelheid alleen maar toe.

Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar het effect van de nieuwe norm, die sinds 2012 geldt voor de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen. Inmiddels mag op ruim de helft van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden worden.

Rijbeleving

Het kabinet vindt dat de ‘130’ beter aansluit op de ‘rijbeleving’ van de automobilist. Het zou de reistijd verkorten met maximaal 8 procent, was ooit de verwachting. Dat blijkt achteraf veel te optimistisch ingeschat, toont een data-analyse op gegevens van Rijkswaterstaat aan.

Er zijn enkele wegen waar de beoogde reistijdwinst wel wordt behaald, maar bij veruit de meeste trajecten is de reistijd gelijk gebleven of zelfs licht toegenomen. Ook verschilt het beeld nauwelijks als de situatie voor en na de snelheidswijziging wordt vergeleken.

Nutteloos

Kortom: de snelheidsverhoging van 100 kilometer of 120 kilometer per uur naar de nieuwe norm, 130 kilometer per uur, was op het leeuwendeel van de trajecten nutteloos. De Rekenkamer wijst daarvoor geen oorzaken aan, maar waarschijnlijk heeft de sterke economische groei en het toegenomen aantal files de afgelopen jaren de reistijdwinst vrijwel geheel teniet gedaan.

Door Edwin van der Aa