Dit artikel is exclusief voor abonnees van De Limburger
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Hoe hiphop ook tot jouw kledingkast wist door te dringen

Hoe hiphop ook tot jouw kledingkast wist door te dringen

Run DMC is de eerste rapgroep die een lucratieve sponsordeal binnensleepte met dank aan het succes van hun nummer ‘My Adidas’ (1986). Dit is een ode aan de Adidas-schoen en daar speelde het merk slim op in. De sportschoen met de drie strepen veranderde zo van een schoen voor op het sportveld in een geliefd mode-item. Foto: Shutterstock

Sneakers. Capuchontruien. Knoeperds van logo’s. Hiphop is niet alleen belangrijk geweest voor de muziek, dans en beeldende kunst, maar ook voor de mode. De expositie ‘Street Dreams’ in de Kunsthal in Rotterdam legt de link.

Even ging er vorig jaar een schok - nu ja, schokje - door de financiële wereld. De opperbobo van de Nederlandse bankierswereld, topman Ralph Hamers van ING, verscheen bij een congres over geld (wat anders?) in een pak met, jawel, sneakers. Vanaf dat moment - 4 juni 2018 - was het dus officieel. Zelfs de saaiste beroepsgroep ter wereld mocht en mag, ook bij officiële gelegenheden, gymschoenen aan.

„Ja, streetwear is inmiddels overal”, lacht Lee Stuart, de 37-jarige gastcurator van de tentoonstelling ...