Supermarktketen Jan Linders: ‘Meer omzet, fors lagere winst’

Afbeelding: Jan Linders

Hoewel keten Jan Linders Supermarkten vorig jaar een stevige omzetgroei van 5,1 procent naar 430 miljoen euro wist te realiseren, zag het bedrijf uit Nieuw Bergen tegelijk zijn resultaat fors inzakken: naar een kleine 5,2 miljoen euro, tegen een kleine 10 miljoen euro winst in 2017.

Jan Linders wijt de winstdaling aan kostenstijgingen, mede als gevolg van zijn grote investeringen in de organisatie, de winkels en de formule. Het bedrijf stak veel geld in de verbouwing van negen van zijn supermarkten en investeerde in nieuwe onderdelen van zijn formule, met meer aandacht voor onder meer vers, streekproducten en beleving. Eind 2018 was het aantal filialen dat is voorzien van de nieuwe formule toegenomen naar dertig supers.

Verder trok de kruidenier met zestig supermarkten in Zuidoost-Nederland veel euro’s uit voor zijn organisatie en een voordeelprogramma voor vaste klanten. Inmiddels maken zo’n 140.000 deelnemers gebruik van deze voordeeltjes, als extra aanbiedingen en korting op uitstapjes.

Met een omzetgroei van 5,1 procent doet Jan Linders het beter dan de markt die in 2018 met 3,5 procent groeide. Het landelijke marktaandeel nam nauwelijks toe, van 1,09 procent in 2017 naar 1,11 procent.

In een reactie op de jaarcijfers zegt directeur Leo Linders ondanks de omzetgroei „waakzaam” te zijn, in het licht van de inspanningen van de concurrentie: „De foodretailmarkt investeert - net als Jan Linders - fors in haar winkelbestand en in haar formules, waarbij ook het serviceniveau is toegenomen.”

Dit jaar heeft het bedrijf drie nieuwe filialen in Noord-Brabant geopend en twee supers overgenomen.

Door Will Gerritsen