Ivo’s Formule 1-blog: Kan Mick Schumacher de tribunes in Hockenheim wel weer vol krijgen?

Ivo Op den Camp, Formule 1-verslaggever van de Limburgse kranten, doet dit weekeinde verslag van de race in Duitsland. In deze blog vraagt hij zich af of Mick Schumacher, de zoon van Michael Schumacher, de tribunes in Hockenheim in de toekomst weer vol kan krijgen.

Zou het? Zandvoort, 2031, Grand Prix van Nederland. Jan Lammers zit er beteuterd bij. Weemoedig richt hij vanuit de controletoren zijn blik richting Tarzanbocht, dat stukje circuit waar zoveel historie is geschreven. De sportief directeur ziet het niet meer zitten. „Nee, dit is echt de laatste keer.”

Hij kijkt naar de tribunes langs het rechte stuk en ziet de vele lege plekken. Tsja, zijn goeie vrienden van Jumbo boden de kaarten tegen spotprijzen aan bij de aankoop van vijf braadharingen; het mocht allemaal niet baten.

De 33-jarige Max Verstappen kwalificeert zijn Ferrari in kansrijke positie. Het boeit nauwelijks iemand. Vier keer is hij in de jaren daarvoor wereldkampioen geworden met die allesoverheersende Red Bull met Honda-motor. Bij Ferrari wil het niet zo vlotten. Her en der worden rode vlaggen met het embleem van het steigerende paard verbrand. Die Italianen, het blijven chaoten. Och, en al de fans van Max, die geloven het wel. Verzadigd door successen gaan ze liever met het gezin naar de pier van Scheveningen dan naar het circuit van Zandvoort.

Laatste GP

Ondenkbaar? Vraag dat maar eens aan onze oosterburen. In Hockenheim wordt zondag voorlopig voor de laatste keer een Grand Prix gereden. Geen Formule 1 meer in Duitsland, dat welvarende land met zijn gigantische auto-industrie; waar autosport altijd – letterlijk en figuurlijk - met een hoofdletter werd geschreven. Drie wereldkampioenen met gezamenlijk twaalf titels bracht het land de laatste kwarteeuw voort. Twee Duitse coureurs staan er op de startgrid, van wie er één de race zou kunnen winnen. Een eigen team doet zelfs mee; een renstal bovendien die de laatste vijf jaar wereldkampioen werd.

Het is blijkbaar allemaal niet voldoende om de tribunes vol te krijgen. „De mensen zijn verwend door de successen in het verleden. Als het dan wat minder gaat, geloven ze het wel. En Mercedes, ach dat is maar een merk en het is een Brit die daar de show steelt.” Aldus, in een notendop, bestempelen de Duitse media de reden voor de teloorgang van de Duitse Grand Prix.

Nostalgie

Gevolg is dat de legendarische Hockenheimring de Formule 1 niet meer kan betalen. En dan keert die, zonder enig sentiment, je de rug toe. In het walhalla van de autosport telt alleen geld. Nostalgie vult geen beurzen, al koketteren de nieuwe eigenaren maar wat graag met het feit dat de Formule 1 terugkeert naar Zandvoort en de contracten met Silverstone en Monza onlangs verlengd werden. Dat gebeurde niet uit nostalgische of sentimentele overwegingen, maar simpelweg omdat de vereiste fee om de Formule 1 op te laten draven werd betaald. Nee, de Formule 1 gaat liever naar Hanoi dan naar Hockenheim; verkiest Baku boven Barcelona.

Een laatste voorstelling roept altijd herinneringen op. En brengt misschien weer een sprankje hoop op toch nog een mooie toekomst. Beide dragen de naam Schumacher. Michael werd 25 jaar geleden voor het eerst wereldkampioen, de eerste Duitse titelwinnaar ook. En de man die het land helemaal racemaf maakte. En nu is daar Mick, zijn zoon. Racet Formule 2, de opstapklasse. Rijdt nog niet de sterren van de hemel, maar alleen die naam al. Voor de kwalificatie en voor de race gaat hij een paar rondjes rijden in de Ferrari F2004 waarmee zijn vader destijds onaantastbaar was. Herinneringen en, wie weet, een beetje toekomst. Zou Mick - net zoals Max nu in Zandvoort - de tribunes in Hockenheim wel weer vol krijgen?

Door Ivo Op den Camp