Limburgers goedgeefs voor cultuur

Via de website van platform ‘voordekunst’ kunnen mensen een creatieve campagne starten. Afbeelding: VDK

Donateurs uit Limburg geven van alle Nederlanders de hoogste bedragen aan creatieve campagnes. Dat blijkt uit cijfers die het crowdfundingplatform ‘voordekunst.nl’ donderdag heeft bekendgemaakt.

Het gemiddelde donatiebedrag in Limburg lag het afgelopen half jaar met 140 euro twee tot drie keer zo hoog als in andere provincies.

Het platform haalde deze week de 25 miljoenste euro voor cultuur op sinds november 2010. Het gemiddelde donatiebedrag in Nederland ligt op 70 euro. In de afgelopen zes maanden kwamen er duizend donaties voor culturele projecten uit Limburg. De grootste donaties komen uit de plaatsen Heerlen, Voerendaal en Gulpen.

Belevingswereld

Ook de provinciale overheid zelf droeg bij aan creatieve campagnes: bijna 32.000 euro werd gedoneerd door provincie Limburg. Roy Cremers, oprichter van voordekunst: „We zien dat donateurs vaak uit dezelfde regio komen als degene die de campagne start, of waar er een publieksmoment plaatsvindt. Mensen geven graag aan makers uit de buurt, omdat die projecten vaak aansluiten bij hun eigen belevingswereld of omdat ze de maker of het project kunnen bezoeken. We zien daarom veel mogelijkheden om samen met regionale partners het geven aan creatieve projecten te stimuleren in de komende jaren, zoals met de provincie Limburg.” In het nieuwe collegeprogramma 2019-2023 kondigt de provincie Limburg aan de samenwerking met voordekunst te continueren.

Campagnes

Via platform voordekunst slaagden er in de eerste zes maanden ruim 330 creatieve campagnes.

Het platform helpt creatieve initiatiefnemers met het vinden van geld en publiek voor creatieve, kunstzinnige en culturele projecten. Dankzij de deskundige begeleiding en het gebruiksvriendelijke platform slaagt zo’n 85 procent van alle gestarte campagnes op voordekunst.

Door Rob Cobben