Kasteleins Brandslang voor Tribbenaol gedaagd

De gedaagden van het Wiecker Tribbenaol. Afbeelding: Focuss 22

De kasteleins van de ‘Mestreechter Brandslang’ zijn de gedaagden van het laatste Wiecker Tribbenaol. De caféhouders kregen tijdens de Brand-borrel op ‘t Preuvenemint hun dagvaarding voor de zitting op 24 november uitgereikt door gerechtsdeurwaarder mr. Ramona Batta.

Ze staan terecht voor onder andere: het investeren in stenen in plaats van in gastheerschap, het verkwanselen van het bourgondisch karakter van Maastricht, het uitmelken van toeristen via het merk Maastricht, het veroorzaken van gehoorverlies, slapeloosheid en pleinangst en het opzettelijk in gevaar brengen van professionele atleten.

De horecabazen (van onder meer In den Ouden Vogelstruys, Local, Hallo Mestreech, In de Karkol, Forum, Mouton Blanc, de Poshoorn en Pieke Potloed) werden tijdens hun dagvaarding bijgestaan door ‘avvekaote’ Norbert Frijns en Georges van Zeijl. Frijns: “Kijk, bij de dagvaardingen van bijvoorbeeld Gerd Leers, Frans Theunisz, Erwin, Duo X-Elle of wie dan ook konden we ons nog wel iets voorstellen. Maar onze kasteleins?? Het meest eervolle gilde van de stad Maastricht? Een lachertje.” Van Zeijl: “Deze zaak winnen we met twee vingers in de neus en een glas bier in de hand.”

’t Wiecker Tribbenaol is een traditie in de carnavalscultuur van Maastricht. Vele bekende Maastrichtenaren dienden zich de afgelopen jaren te verantwoorden voor deze ‘rechtbank’. Onder hen namen als deken Hanneman, Gerd Leers, Mao en Truus, Jo Coenen, Benoit Wesly, Maria van der Hoeven, Eric Jaspers, Ziesjoem! en Frans Theunisz. Onder de naam ‘Grande Finale’ beleeft de Maastrichtse traditie een dubbele laatste voorstelling, gepland op zondag 24 november 2019. De middagvoorstelling start om 14.00 uur, de avondvoorstelling om 20.00 uur. Kaarten kosten 19,50 euro en zijn te koop via de UITbalie van het Theater aan het Vrijthof. Onder andere Erwin, Frans Theunisz, Ziesjoem!, Jan Janssen en Duo X-Elle doen mee te doen aan het laatste Wiecker Tribbenaol.

Door Jeroen Janssen
Maastricht