Het publiek aan zet: wie is volgens jou de Ondernemer van het Jaar 2019?

Van ondernemers wordt tegenwoordig meer verwacht dan alleen het behalen van winst. Ondernemen en duurzaamheid worden vaak in een adem genoemd. Maar welk bedrijf maakt nu daadwerkelijk het verschil? Jij bent nu aan zet bij de publieksverkiezing van Ondernemer van het Jaar 2019.

Uiteraard, geld is de smeerolie van elke onderneming. Wordt er geen geld verdiend, dan komt er zand in de motor en kunnen alle ambities overboord. Het faillissement loert meteen om de hoek. Het verdienen van zo veel mogelijk geld, tegen zo laag mogelijke kosten, is dan ook heel erg belangrijk voor een bedrijf. En toch is dat niet hetgeen waar ondernemers louter het verschil kunnen maken. Zij kunnen het voorbeeld zijn voor ons allemaal als het gaat om zaken als de energietransitie, het beperken van de uitstoot van broeikasgassen en het recyclen van producten en grondstoffen.

Verantwoording afleggen

Een belangrijke vraag is aan wie bedrijven en ondernemers verantwoording afleggen over alles wat ze doen. Bekijk je dat vanuit een smal perspectief, dan vul je het antwoord ‘aandeelhouders’ in. Het eigendom van het bedrijf ligt namelijk bij hen en zij mogen zelf beslissen welke kant een onderneming op moet. Toch wint de opvatting dat dit vanuit een veel breder perspectief moet worden bekeken de laatste jaren veel aan populariteit. Sterker nog, steeds vaker zijn het zelfs de aandeelhouders van een bedrijf die eisen dat de onderneming breder verantwoording moet afleggen dan alleen aan henzelf.

Luister ook naar onze podcast ‘Hoe word je ondernemer van het jaar?

Duurzaamheid

Zeker als het om duurzaamheid gaat, is dat verantwoording afleggen naar de maatschappij belangrijk. Want uiteindelijk zijn het de burgers die weer geld in het laatje brengen bij ondernemers. Als de consument zegt: ik wil duurzaam, dan moet de ondernemer ook een duurzaam product of dienst leveren.

Met de verkiezing van Ondernemer van het Jaar wil de redactie juist de ondernemers die op duurzaamheidsvlak lef hebben getoond in het zonnetje zetten. 21 Limburgse bedrijven staan op de zogeheten longlist waaruit je jouw keuze kunt maken.

Een verkiezing is kort door de bocht genomen het tegenovergestelde van verantwoording afleggen. Waar bij dat laatste vaak wordt gefocust op wat er niet goed gaat, til je bij een verkiezing juist naar boven wat en waar het juist wel goed gaat. En laat dat nu de reden zijn van de redactie van De Limburger om deze verkiezing te organiseren. In feite wordt met een positieve insteek een meetlat langs het Limburgse bedrijfsleven gelegd en gekeken wie de meest indrukwekkende sprong voorwaarts heeft weten te maken.

Stem van het publiek

Hierboven werd al aangehaald dat ondernemingen verantwoording afleggen aan de maatschappij. Zodoende vindt de redactie van De Limburger het ook belangrijk dat het publiek een stem heeft bij de verkiezing van Ondernemer van het Jaar 2019. We roepen je dan ook op om voor zondag jouw stem uit te brengen. Zo kiest Limburg zijn eigen voorbeeld als het gaat om duurzaam ondernemerschap.

Breng nu je stem uit!

Je kunt tot en met zondag jouw stem uitbrengen op www.limburger.nl/ondernemer op drie bedrijven waarvan jij vindt dat ze in aanmerking moeten komen voor de titel Ondernemer van het Jaar. Dinsdag 29 oktober worden op basis van deze publieksstemming de acht finalisten bekendgemaakt. Uiteindelijk bepaalt een vakjury wie van deze acht ondernemers er met de titel vandoor gaat. In de eerste week van december wordt de prijs uitgereikt.

Door Bram van der Heijden