Alliantie tegen uitbreiding Maastricht Aachen Airport: alle seinen staan op rood

Frank Wormer Afbeelding: ERMINDO ARMINO

Namens de Alliantie tegen uitbreiding van Maastricht Aachen Airport heeft Frank Wormer vrijdagmiddag als inspreker bij Provinciale Staten gehakt gemaakt van de plannen van de provincie met het vliegveld.

Volgens Wormer heeft de provincie in 2014 op basis van verkeerde verwachtingen en loze beloftes besloten 80 miljoen euro in de luchthaven te investeren. MAA zou zorgen voor een sterk leef- en vestigingsklimaat en zou bijdragen aan logistiek en de werkgelegenheid. Ook zou er een lijndienst naar een grote luchthaven komen, die het toerisme in Zuid-Limburg en het congresbezoek aan het MECC zou stimuleren.

Slechter

Vijf jaar later constateert Wormer dat het leef- en vestigingsklimaat in Zuid-Limburg er een stuk slechter op is gewordende. „Inkomende luchtvracht betreft vooral overslag die door transporteurs van elders wordt vervoerd naar bedrijven buiten de regio. Het vliegveld voorziet alléén in uitgaand toerisme naar goedkope zonbestemmingen. Wat er op MAA vliegt heeft nauwelijks relatie mét en toegevoegde waarde vóór onze economie. Onze eigen toeristische sector in het Heuvelland weet zich bedreigd door de lawaaioverlast van MAA. De werkgelegenheid op MAA is nauwelijks toegenomen.”

Lijndienst

Refererend aan een opinieartikel donderdag in De Limburger, zei Wormer dat er ‘nul’ congresbezoekers voor het MECC op MAA arriveren. Wel zijn er zeven grote luchthavens in de omgeving waar bezoekers gebruik van kunnen maken. Volgens Wormer is het een illusie dat er een lijndienst van MAA naar een internationale luchthaven komt. „Die is er in het verleden geweest. Maar er zijn gewoon te weinig betalende gebruikers voor zo’n verbinding.”

Exploitant

Een ervaren exploitant is volgens Wormer nooit gevonden. „ U nam genoegen met een partij zonder enige ervaring in de exploitatie van luchthavens. Deze heer Durmaz, gefaciliteerd en gesubsidieerd tot en met, geeft er nu de brui aan. En wat doet ons provinciaal bestuur? Dat koopt voor 1 euro de failliete exploitatie; neemt alle kosten en risico’s van de exploitant over, inclusief zijn organisatie én de directie die de zaak niet op de rails heeft gekregen, en zet de exploitant – die er géén brood meer in ziet – als adviseur op de pay-rol.”

Risico’s

De woordvoerder van de Alliantie tegen Uitbreiding van MAA wijst op grote risico’s in het beleid om de luchthaven voort te zetten als ‘basisinfrastructuur’. Zoals een voortijdige beëindiging van de concessie. Of vertraging in de totstandkoming van een nieuw Luchthavenbesluit. Of het risico van imagoschade. „Al die seinen staan nu op rood.” Daarom kunnen de Staten volgens Wormer niet om een fundamentele herbezinning op de functie van MAA in de regio heen. „Toet die tijd moeten alle nieuwe uitgaven worden opgeschort. Zoals die voor nog méér beveiliging en brandweer en voor een vernieuwing van de baan à raison van 25 miljoen euro.”

Wormer dringt nogmaals aan op een onafhankelijke maatschappelijke kosten-baten analyse voordat definitieve besluiten over de toekomst van de luchthaven worden genomen.

Door Door onze verslaggever
Beek