Middelbare scholen slaan alarm: niveau nieuwe brugklassers omlaag

Bron © AD

Foto ter illustratie. Afbeelding: ANP XTRA

Middelbare scholen moeten vaker brugklassers bijspijkeren die met achterstanden van de basisscholen komen. Door het lerarentekort merken ze dat meer leerlingen niet het gewenste niveau hebben.

Sectororganisatie VO-raad vreest dat de leerachterstanden alleen maar groter worden als er geen oplossing komt voor de problemen op basisscholen.

De brugklassers komen vooral met leesachterstanden op de middelbare school. Zeker leerlingen die thuis geen extra hulp krijgen, gaan achterlopen. ,,We zien dat nu al gebeuren, maar ik vrees het ergste voor de leerlingen die nu in groep 8 komen”, zegt Maryse Knook, directeur-bestuurder van Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam.

Op dit moment worden met name de grote steden hard geraakt door een tekort aan leraren op basisscholen. Er zijn klassen die steeds wisselende gezichten zien, omdat er een heel schooljaar geen vaste leerkracht te vinden is. Met name scholen in achterstandswijken hebben moeite om vacatures te vervullen.

Signalen

Sectororganisatie VO-raad krijgt ‘de eerste signalen’ binnen van een achteruithollend niveau bij brugklassers, met name op plaatsen waar het lerarentekort het hardst toeslaat. ,,Docenten zien dat lang niet alle leerlingen het niveau op de basisschool halen en veel moeten repareren. Dat probleem neemt alleen maar toe met het lerarentekort”, verklaart voorzitter Paul Rosenmöller.

Middelbare scholen maken zich grote zorgen over wat nog komen gaat. Als het niet lukt om de schade te repareren, moeten leerlingen naar een lager schoolniveau of worden ze bij hun overgang naar de brugklas al gelijk lager geplaatst. Rosenmöller: ,,Voor de kinderen is deze situatie echt het ergst. Zij kunnen hun talenten niet voldoende benutten.”

Tekort

Middelbare scholen staken al enige tijd mee met hun collega’s op basisscholen. Docenten ervaren een hoge werkdruk, maar maken zich bovenal zorgen over de problemen in het basisonderwijs. Rosenmöller wijst op de ramingen die een tekort van duizenden leerkrachten voorspellen. ,,Ook wij blijven duwen om te zorgen dat het onderliggende probleem wordt aangepakt. Het staat hoog op de agenda.”

Want als meer leerlingen met vooral leesachterstanden moeten worden bijgespijkerd, betekent dat een grotere belasting voor docenten op middelbare scholen. Knook: ,,Alle vakken zijn talig, dus daar zijn enorm veel zorgen over. Docenten moeten er harder aan trekken om de leerlingen erbij te houden.”

Door Ellen van Gaalen

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen