Brouwer AB InBev verkoopt minder bier

Afbeelding: Getty Images

AB InBev voelt ook duidelijk de negatieve effecten van het coronavirus.

’s Werelds grootste brouwer verkocht in het eerste kwartaal van het jaar minder bier als gevolg van de crisis. Vooral de sluiting van de horeca in veel landen zetten de resultaten blijvend onder druk. Doorgaans zijn kroegen, hotels en restaurants goed voor een derde van de omzet van de brouwer.

AB InBev zag de biervolumes in de periode met 9,3 procent dalen op jaarbasis. Dit kwam door de mindere prestaties in maart. Vooral de problemen in China, dat eerder gebukt ging onder strenge maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen, werden gevoeld. Als China buiten beschouwing wordt gelaten, daalden de volumes met 3,6 procent.

Hogere prijzen

De mindere verkopen werden qua omzet deels tenietgedaan door hogere prijzen. De totale omzet daalde met bijna 6 procent tot 11 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat zakte met bijna 14 procent tot 3,9 miljard dollar.

In China namen de opbrengsten in het kwartaal met 45 procent af, doordat Chinezen minder bier dronken. Het virus trof China tegen het einde van januari, net voor de start van het Chinese Nieuwjaar, doorgaans een van de belangrijkste verkoopmomenten voor de brouwer. Onder de streep resteerde een verlies van 2,1 miljard dollar door bepaalde afschrijvingen en kosten die werden gemaakt vanwege de coronacrisis.

Daling

AB InBev verwacht dat de negatieve effecten van de crisis in het tweede kwartaal van het jaar nog groter zullen zijn. In april was sprake van een daling van de volumes met 32 procent. In China daalden de volumes in april met 17 procent.

Door ANP

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen