Showmachine Ford Mustang Shelby GT500

Bron © Autovisie

Met het Carbon Fibre Track Pack is de GT500 een tweezitter. Een rolkooi levert Ford niet; mag niet van zijn advocaten. Afbeelding: Ford

Voor de Nederlandse prijs van een Ford Mustang 2.3 Ecoboost koop je in Amerika de dikste Mustang tot op heden gebouwd, de moddervette Shelby GT500.

Probeer daar maar eens niet aan te denken als je het dikke stuurwiel van de wild gelijnde Shelby GT500 vasthebt. Je knijpt erin alsof je de auto wil vertellen dat het niet jouw schuld is dat hij niet de oversteek naar Europa mag maken. Aan deze kant van de Atlantische Oceaan zijn nu eenmaal eisen vastgelegd als het om CO2-reductie gaat en de Shelby GT500 past daar niet tussen. Tenminste, dat zegt de fabrikant en zijn onderdanige importeurs. Voor elke verkochte Shelby GT500 zou Ford enkele superzuinige modellen moeten afzetten, zoals bijvoorbeeld de (ahum) Explorer PHEV met zijn 78 g/km-uitstoot om de te hoge CO2-uitstoot te compenseren. Het treft een goed doel, een schonere lucht. Over een jaar of wat komen er via de achterdeur ongetwijfeld meerdere Shelby’s GT500 deze kant op, als ze er inmiddels al niet zijn. Want ondanks dat er nooit officieel een Shelby-uitmonstering via Ford hier is verkocht, zijn er uit de afgelopen decennia precies 105 stuks geregistreerd. In de Verenigde Staten gaan er dit jaar tussen de 5000 en 6000 stuks de weg op; dit is er een van.

Showmachine Ford Mustang Shelby GT500
Foto: Ford

Extreme looks en geluid

Een in de typische Ford Performance-kleur uitgevoerde GT500. Hij imponeert door zijn extreme looks, die zijn gedicteerd door de vele noodzakelijke koelingselementen, niet door een stylist. De designers zochten de balans tussen front-lift en koelingsmogelijkheden. Voor zaken als adaptieve cruise control of andere radars is geen ruimte vrijgelaten. Ford wil de Shelby GT500 ook helemaal niet exporteren, want dan zou de extreme Europese regelgeving het karakter van het topmodel veranderen.

Niet alleen die voor de voetgangersveiligheid, ook die wat het motorgeluid aangaat. „What the hell?”, zeggen zelfs Amerikanen die de ontwaakte V8 horen. Het blok brult en blaast en jankt als je hem op zijn donder geeft. De vijf-punt-twee is een krachtpatser. Je kijkt er tijdens het rijden niet direct op, maar je ziet de snelsluitingen van de motorkap boven de onderste raamlijn uit steken, want de achtpitter past eenvoudigweg niet in de normale motorruimte. Het is rock and roll en het buitengebied ten noorden van Los Angeles vormt een subliem terrein voor de GT500.

Showmachine Ford Mustang Shelby GT500
Foto: Ford

We reden er jaren terug ook als eerste en enige Nederlandse medium met de Mustang GT. De bochtige wegen met continue verkanting dagen de GT500 nauwelijks uit. Hij zoeft erover alsof de weg recht is, waardoor je onbewust veel harder rijdt dan is toegestaan. De V8-klanken weerkaatsen tegen de rotsen en de besturing volgt uiterst nauwkeurig de wegbelijning, zonder constante correcties te vergen. De Michelin Pilot Sport Cup2-banden met Ford Performance-logo op de wang kermen niet op het af en toe verbrokkelde asfalt. Het volle geluid is op de buitenwegen te gortig. En hier is sprake van écht motorgeluid; louter bij lage snelheden ondersteunt een speaker de oerklanken van de achtpitter.

Misschien hadden we niet in de Track-modus van start moeten gaan, want schakel de Sport-mode in en het uitlaatsysteem is niet langer een rechte pijp. Dan zorgt een demper voor een gematigd gebulder. Het Magnetic Ride-onderstel verandert mee en past zich razendsnel aan de wegcondities aan. Hij voelt beduidend harder en scherper aan dan de Europese GT 5.0. De belangrijkste rijmodus is volgens de fabrikant ‘Track’ en dat maakt van de Mustang Shelby GT500 een zelfbenoemd circuitwapen. Volgens Ford rijden de klanten echter eerder in ‘Normal’, aangezien dat de cruise-stand is met het oog op een ‘laag’ verbruikscijfer. De Amerikanen kopen hem niet omdat ze hem nodig hebben. Het is puur voor de fun en om ermee naar autoshows te gaan en daar te pronken met hun aanwinst. Om die reden heeft de Shelby geen toerenbegrenzer in de Neutraal-stand, want de clientèle wil revven! Hoe hilarisch is dat? Alsof je een schaalmodel in de maat 1:1 meeneemt.

Showmachine Ford Mustang Shelby GT500
Foto: Ford

Sorry hoor, we geven dit exemplaar wel degelijk op zijn sodemieter, al kunnen we op de rustige weg er nog niet alles uithalen. Schakelen is niet nodig dankzij het enorme koppelbereik – alleen in de eerste versnelling geeft die niet zijn maximumkoppel van 847 Nm af – maar de bak schakelt zo snel en vloeiend dat je probeert de transmissie met dubbele koppeling, een Mustang-primeur in de GT500, in een foutje te dwingen. Al bij de geringste beweging van de schakelpeddel wisselt de bak van verzet.

Showmachine Ford Mustang Shelby GT500
Foto: Ford

Comfortabel

Hoe woest de GT500 er ook uitziet met zijn enorme grilles, bolle motorkap en – in het geval je het 18.500 dollar kostende Carbon Fibre Track Pack hebt aangevinkt – verstelbare achtervleugel en carbon wielen, je hoeft hem niet continu te temmen. Hij laat zich comfortabel rijden en na de rit heb je niet het gevoel naar de sportschool te zijn geweest. Natuurlijk, laat de 770 paardenkrachten los en je hebt klotsende oksels en getrainde schoudergewrichten, maar niet altijd. Zeker niet als je er op een klapstoel naast zit op een autobijeenkomst. Gas erop, nu het nog kan én mag!

Specificaties Ford Mustang Shelby GT500

  • Prijs: niet leverbaar in Europa
  • Topsnelheid: 288 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 3,5 s.
  • Gem. verbruik: geen opgave
  • Motor: V8 5.2, supercharged
  • Max. vermogen: 770 pk/7300 min-1
  • Max. koppel: 847 Nm/5000 min-1
  • Transmissie: automaat met dubbele koppeling
  • Massa leeg: 1892 kg
Door Sjoerd van Bilsen

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen