Drukte in het Heuvelland: dit vinden lezers van De Limburger

Afbeelding: Diana Scheilen

De discussie over het toeristisch verkeer in het Heuvelland heeft de tongen losgemaakt. De komende weken belichten we het thema van diverse kanten. Nu: een selectie van de enorme hoeveelheid brieven die lezers De Limburger hierover stuurden.

Dieselmotoren

De Limburger maakt zich in mijn optiek schuldig aan eenzijdige berichtgeving door alleen ‘Heuvellanders’ aan het woord te laten die last menen te hebben van enkel de motorrijder.

Ik woon zelf in Gulpen en erger mij vaak aan het veel te drukke verkeer met de vele ronkende benzine- en dieselmotoren die vol gas de berg opduiken richting Margraten. Dit betekent dat niet alleen een enkele motorrijder zich schuldig maakt aan decibelvervuiling maar ook de vele snelle sportbolides of de uit de Verenigde Staten geïmporteerde 4 wheels drives.

En dan hebben we nog de oude traktoren die, vaak opgevoerd, een meterslang roetsliert achterlaten. En wie vergeten we nog in dit verband? Juist ja, de fietser! Hoeveel last kan je hebben van de hordes wielrenners die de weg voor zichzelf claimen en lak hebben aan verkeersregels? Of mountainbikers die met ware doodsverachting de bospaden induiken en de argeloze natuurminnende wandelaar de berm indrukken?

We trekken allen dezelfde conclusie: Het is te vol! Maar geef nou niet enkel de motorrijder hiervan de schuld. Beperkende maatregelen juich ik toe. Maar niet enkel voor de motorrijder! Hans Veldhuis, Gulpen

Godsgeschenk

Ik ben 62 jaar en rij mijn hele leven al motor met een gemiddeld van 12.000 kilometer per jaar, zomer en winter. Ik zou het bijzonder betreuren als deze maatregel wordt doorgedreven. Onverteerbaar, discriminerend en onacceptabel. Hoe verzin je het: wegen afsluiten voor motorrijders? Het Heuvelland is een godsgeschenk voor ons allemaal waar we ten alle tijde met z’n allen van kunnen genieten!

Over de kwestie van terrasbezoekende motorrijders het volgende: ik heb nog nooit een motorrijder gezien met een picknickmand achterop. Kortom, er wordt zeker genoeg verteerd. De gemiddelde motorrijder wil naast zijn terrastafeltje kunnen parkeren, daar er nogal eens een motorfiets zoek raakt. In de Eifel zijn grote bikercafés afhankelijk van het motortoerisme.

Ook ik erger me aan het harde geluid en de racewedstrijdjes op de openbare weg, dus ik begrijp de overlast heel goed. Hier kun je op handhaven met flinke boetes, dan geloof ik dat het vanzelf stopt. Jos Hulsen, Ohé en Laak

Hard

Laten we svp de motoren verbieden in dit gebied. Ik woon in Ubachsberg. Als ze langs gescheurd komen (ook nog 30km zone), hoor je ze nog terugschakelen onder aan de Bergseweg voor het stoplicht, dit is bijna anderhalve kilometer verderop. Zo hard is het geluid. Marjo van Wissen, Ubachsberg

Niet juist

Wij rijden zelf ook motor en storen ons ook mateloos aan de herrie die sommige motoren maken. Wij rijden braaf met de originele uitlaat en als wij langs rijden zal hier niemand last van hebben. De regels en maatregelen die ze willen gaan invoeren raakt elke motorrijder, wat eigenlijk niet juist is.

Maar zo gaat dat hier in Nederland altijd, de goeden moeten het onderspit delven voor de slechten.Met name de racers, die zetten andere uitlaten op hun motoren en halen ook vaak nog de zogenaamde dB-killer uit de uitlaat. Dan de Harley rijders die een uitlaat hebben die er alleen maar voor de bling-bling op zit, want er zit verder geen demper meer in de uitlaat.

In Duitsland is het zo dat als je een andere uitlaat op je motor wil zetten dan moet je de uitlaat monteren, hier mee naar de TüV gaan en daar wordt officieel het geluid gemeten. Als dit wordt goedgekeurd krijg je daar ook een toevoeging van op je kenteken. Als de politie je aanhoudt kunnen ze precies zien hoeveel dB je mag produceren en kunnen ze dit ook meten. Hoe simpel kan het zijn dat de politie op decibellen gaat controleren en hier hoge boetes voor geeft. Dan verdienen ze daar goed aan en dan gaan de motorrijders die het betreft vanzelf de zin in herrie over. Mandy Cleuren, Berg en Terblijt

Hels kabaal

Ik woon al meer dan 40 jaar langs de Epenerbaan. Nooit eerder heb ik meegemaakt dat zoveel motoren bij mij voor de deur met hoge snelheid en hels kabaal met volgens mij gemanipuleerde motoren voorbij razen. Zowel opwaarts als afwaarts. Van ’s morgens tot ’s avonds. In het weekend en ook op doordeweekse dagen. En dan wel met een dermate agressief gedrag zowel van bestuurders van auto’s als motoren nooit eerder vertoond.

Voorheen kon je hier ’s avonds na acht uur een speld horen vallen. Op het terras voor mijn huis kan ik niet meer zitten, laat staan een gesprek voeren met mijn gasten. Gelukkig is dit probleem ook doordrongen bij de politiek van de omliggende gemeenten en mijn gemeente Vaals. Respect voor onze wethouder John Coenen die zich dat ter harte neemt en al maatregelen elders in Vaals heeft laten treffen. Als ex ambtenaar van de gemeente Vaals (zelfs enkele jaren ook belast geweest met o.a. verkeer) weet ik zeker dat er keuzemogelijkheden genoeg zijn om maatregelen te treffen. John Pluymakers, Vaals

Motorterrorisme

Wonende in het centrum van Venray ondervinden wij erg veel hinder van racerijen. Een bevriend echtpaar, wonende in het buitengebied van Sint Oedenrode, is radeloos door het motorterrorisme ter plekke. Een vriend was tot voor kort motorrijder. Uw artikel gaat over hetzelfde. Het beperkt zich echter tot een bepaald gebied en tot maar één aspect van een mogelijke oplossing, namelijk het afsluiten van bepaalde wegen. Terecht wordt hiervan ook de onmogelijkheid aangegeven.

Er zou iemand moeten opstaan die een en ander eens écht aan de kaak stelt en eens belicht welke hinder werkelijk wordt ervaren. In een land waar we strijden voor een - in alle opzichten - beter milieu, lijkt het erop dat motorrijders aan niets gebonden zijn en wij Nederlanders vogelvrij zijn met betrekking tot deze ernstige vorm van terrorisme. Mijn vriend - de ex-motorrijder - had groot genoegen aan een ritje in de vrije natuur. Hij wist me echter ook te vertellen, dat die ongegeneerde herrie totaal niet nodig is. Nadrukkelijk is ook hij van mening, dat daarop moet worden ingegrepen en dat dit ook relatief eenvoudig is. Aan al deze motoren is namelijk geknoeid, zoals hij dat noemt. ‘Ze rijden met een open uitlaat’, wat het ook mag betekenen. Haal deze jongens van de straat en verplicht ze hun machines in oorspronkelijke staat te herstellen, zodat ze voldoen aan wettelijke normen. Blijft de enorme opgave om de mensen in kwestie duidelijk te maken, dat er ook normen zijn van respect en burgerlijk fatsoen. Bart Lerou, Venray

Gedoogbeleid

Al jaren is het voor mij totaal onbegrijpelijk dat er niet tegen die verschrikkelijke herrie en het asociaal gedrag van een deel van de motorrijders wordt opgetreden. Ik woon aan een doorgaande weg en ik kan in de lente en de zomer de ramen niet opendoen vanwege de schrikbarende asociale herrie van zogenaamde ‘motorliefhebbers’. Ook de tuin moet gemeden worden als er een stoet rijdende burengeruchten voorbij dendert.

Het is wat mij betreft klaar met die aso’s. Te lang hebben ze met hun herrie en onverantwoord racegedrag de goedwillende burgerij de pis lauw gemaakt. Het is voor mij niet alleen onverteerbaar dat er blijkbaar leden van onze samenleving bewust dergelijke overlast veroorzaakt; haast nog erger vind ik het dat de overheid/politie/justitie een laf gedoogbeleid voert en absoluut niet optreedt.

Ik zou het zeer op prijs stellen als de Limburger tav dit al veel te lang onacceptabele gedrag dat het Heuvelland verziekt doorpakt. Ik ben er van overtuigd dat het moment daar is en het draagvlak heel groot. Hans Dalm, Heerlen

Knallers

Ik ben zelf fervent motorrijder en heb een Yamaha FJr die qua geluid niet luider is dan een middenklasse auto. Er zijn veel auto’s die meer geluid maken. Verder zit ik in een motorclub met meer dan 50 leden. Ook wij ergeren ons aan ‘knallers’ en ‘scheurders’. Echter, dat is maximaal 5% van de totale groep motorrijders. Maar ik begrijp ook dat een knaller die voorbij komt je heel lang in je herinnering blijft. Dan zie en hoor je niet al die anderen die nauwelijks hoorbaar zijn en die gewoon aan het toeren zijn. Het is ook hier zo: een kleine groep verpest het voor de hele groep.

Het is nu veel erger dan beleidsmakers ook gedreven door emotie zijn. Die houden zich niet bij feiten, maar zien de kans schoon om punten te scoren.

Denk ook eens aan de brommertjes die met 50 -60 km over rotondes knallen en nog links of rechts kijken. Is nu iedere brommer een wegpiraat? Daar is de politiek heel erg voorzichtig mee. Daar moeten de wegen voor aangepast worden als weer iemand onderuit gegaan is. Als automobilist moet je deze bestuurders ontwijken en zeer omzichtig mee omgaan. Regels zijn er maar niet voor hen.

Dan fietsers, die slaan links en rechtsaf zonder uit te kijken. In het gunstigste geval steken ze nog een hand uit terwijl ze afslaan. Fors remmen of sturen is vaker nodig. Zegt daar iemand wat van?! Dit ging allemaal door mijn hoofd nu ik weer een anti motorartikel lees dat vooral gebaseerd is op emoties en de feiten links laat liggen – sterker – deze helaas niet noemt. In deze categorie heb je nog een aantal artikelen te gaan over de overige groepen weggebruikers die zich misdragen, echter waar de focus helaas niet op ligt. Ruud v.d. Weerd, Maastricht

Keuze

Met name de laatste twee jaar heb ik ook al van gasten gehoord dat ze het langzamerhand veel te druk en te onrustig vinden in het Heuvelland en daarom soms ook elders de rust en ontspanning gaan zoeken. Ik denk dat men in het Heuvelland voor de keuze staat:

1. of men een vakantiegebied wil zijn voor mensen die de rust zoeken of (lijkt mij voor de ondernemers ook meer kansen nu en op de langere termijn te bieden)

2. dat het een oord wordt waar stilaan de herrie overheerst en er daardoor een negatief imago gaat ontstaan.

Welke doelgroep wil je aantrekken, mijns inziens zou dat een fundamentele discussie moeten zijn. Ons mooie Heuvelland moeten wij in ere houden en koesteren evenals de rust in dit gebied. Iedereen die zich daaraan houdt is van harte welkom!! Gerda Mohnen, Mechelen

Controles

Ik denk dat dit probleem vrij simpel is op te lossen door iedere motorrijder te verplichten weer zijn originele uitlaatdemper te laten monteren en controles te houden op toegestane decibellen die daarvoor gelden. Jet Reijnen, Blitterswijck

Kwaad daglicht

Ik woon al mijn hele leven lang (45) jaar in het mooie Heuvelland. Nu word ik een beetje moe van al dat commentaar tegen alle motoren in onze regio. En ja er zijn wel degelijk enkele motoren die overlast bezorgen. Maar dat zijn motoren met ondeugdelijke uitlaten. Het grote gros heeft niemand last van. Daarbij hoor ik met name kritiek van mensen die hier helemaal niet vandaan komen!

Een ander puntje is dat wij het moeten hebben van het toerisme in onze streek. Zowel vakantiegangers als dagjesmens. Gaan we dan ook alle wielrenners, wandelaars en automobilisten ook aanpakken?? Dan het laatste puntje is dat er staat ‘de bewoners van het Heuvelland’: mij heeft toch echt niemand iets gevraagd. En met mij vinden ook heel veel mensen dit. Afgelopen maanden vond ik het maar doods overal. Saai en heel erg ongezellig. Jan Colen, Euverem

Politieke wil

Aan alle Heuvellandgemeenten: toon politieke wil en eenheid in dit dossier en steun elkaar hierin namens alle inwoners van dit prachtige gebied. Marlies Weusten, Mechelen

Kleine groep

Helaas staat in het artikel niet vermeld dat het zich hier om een kleine groep handelt en dat de meeste motorrijders gewoon rustig en op een normale manier door het mooie Limburg toert. Elke motorrijder wordt nu weer in een kwaad daglicht gezet, terwijl de overlast door een paar individuen veroorzaakt wordt. Bij wielrenners is het dan weer net omgekeerd: daar zijn het een paar individuen die netjes door Limburg toeren terwijl grote gros overlast veroorzaakt, maar ja die maken dan ook geen herrie. Rogier Deguelle, Landgraaf

Zondagsrust

Ik sluit me graag aan bij de mensen die klagen over lawaaierige en dieselstank verspreidende motoren die met name op zondagmiddag ons prachtige Heuvelland verpesten. Wij wandelen al vele jaren regelmatig op zondagmiddag in het Heuvelland en komen nog meer ordeverstoorders tegen zoals het toenemende aantal scooters en quads. Ook de tractors en boomzagers verstoren de zondagsrust. Het is al erg dat we zes dagen per week leven in een kabaalmaatschappij en het wordt steeds erger. Al jaren pleit voor herstel van de zondagsrust, zodat we in elk geval een dag in de week kunnen genieten van natuur en rust. Harry van Aken, Klimmen

Stemmingmakerij

Op 19 mei kunnen wij lezen dat het enkele feit dat een motorrijder op de Epenerbaan van de weg raakt wethouder Coenen van Vaals aanzet om na te denken over hoe met de openbaarheid van deze weg om te gaan. Zou hij dat ook gedaan hebben wanneer er een auto tegen een paaltje was gereden of een racefietser was omgevallen? Ik denk van niet. Motorrijders betalen ook BTW en BPM bij aanschaf van hun motor en wegenbelasting en accijns over de brandstof wanneer ze hem gebruiken.

Wanneer er dan een zeer beperkt aantal malloten het nodig vindt om met open uitlaten rond te scheuren, is de oplossing natuurlijk handhaven! In dit soort publicaties wordt vaak naar de Eifel verwezen. Daar zijn enkele wegen voorzien van snelheidsbeperkingen en inhaalverboden. Overigens nog steeds 70 km/h en geen 60 km/h. Daar controleert de Polizei met een dB meter of de motor voldoet aan de wettelijke voorschriften. Onlangs was er een snelheidscontrole op Camerig. Maar liefst 4 (!) motorrijders werden bekeurd. Stemmingmakerij?

Wanneer wij met een groep van ruim 30 motorijders weer een rit voor gehandicapte kinderen kunnen en mogen organiseren hopen wij op net zo’n enthousiaste reacties als de afgelopen 16 jaar. Gert Enning, secretaris Ride4Fun, Ubachsberg

Ballen

Weer zo’n typische Nederlandse (Limburgse) oplossing. We kunnen het probleem zelf niet handelen dus rigoureus, zonder aanzien des persoons, afsluiten voor nu één groep wegenbelasting betalende weggebruikers en ook toeristen. Ik rijd zelf regelmatig in dat gebied en geniet van de omgeving. Ik heb geen herrie pijp en hou mij over het algemeen ook netjes aan de snelheid. Ik zie en hoor wel anderen die daar meer moeite mee hebben en die het nu verknallen voor de ’goeden’.

Wil je het probleem aanpakken, begin dan eens met het verbieden van niet legale en open uitlaten, controleer op snelheid zodat de rotte appels eruit worden gehaald maar straf niet een hele groep voor het gedrag van anderen. De huidige oplossing is voor onze politici echter de gemakkelijkste en het is natuurlijk ook goed scoren bij je kiezers.

In de corona aanpak hebben we regels afgesproken en wordt een beroep gedaan op ons gezonde verstand. Degenen die dat niet hebben of gebruiken worden nu bekeurd door onze handhavers. Er dus niet gekozen om iedereen te verplichten om binnenshuis te blijven. Het kan dus wel maar daar moet je wel ‘ballen’ voor hebben. B. de Wit, Bunde

Kopje koffie

Terecht stelt u dat ‘een kopje koffie’ weinig bijdraagt aan de lokale economie. Hoe anders is dat als er tevens een of meerdere overnachtingen en diners bijkomen. Dan komt ineens werkgelegenheid om de hoek kijken. En geen klein beetje ook. Uit ervaring kan ik stellen dat 1 gast die 24 uur in het Heuvelland verblijft, minimaal goed is voor 1 werkuur.

En dat is dan nog een pre-corona berekening. Wellicht zal een deel van de dagtoeristen, als zij niet meer als zodanig welkom zijn, opteren om meerdaagse toeristen te worden. Van de extra toeristenbelasting kunnen we dan de verkeershandhavers betalen. Identiteit bewijs controle bij iedereen die het Heuvelland in wenst te komen. Geen woonplaats in Heuvelland ? Dan alleen naar binnen indien reserverings bewijs van camping, vakantiehuis dan wel hotel of van bewijs van eigendom van vakantiewoning. Hoge werkgelegenheid en lage overlast gegarandeerd. Gerrit Heemskerk, Berg en Terblijt

Laks

Ik kan me de overlast en ergernis over de geluidsoverlast van die hordes motoren heel goed voorstellen. Zelf ervaar ik die geluidsoverlast ook regelmatig. Ik wandel en fiets vaak door het Heuvelland.

Flitspalen met een geluidsmeter zou een oplossing kunnen zijn, maar ik weet niet of zo iets al bestaat. Wat ik niet begrijp is dat de overheid niet paal en perk stelt aan die zgn. sportuitlaten of open uitlaten. Die moeten toch heel simpel te verbieden zijn.

Ze zijn niet origineel. Dus elke motor die wordt aangehouden moet door de politie worden gecontroleerd. Zit de originele uitlaat er niet meer onder? “Jammer, maar hier eindigt uw rit. U krijgt drie dagen de tijd om op het politiebureau de motor te laten keuren mét originele uitlaat. Zo niet, dan mag de motor niet meer de weg op”. Dezelfde regeling kan overigens ook worden ingevoerd voor auto’s met een sportuitlaat. Ik begrijp niet dat de politie hier zo laks in is. En als de wet dit optreden niet toelaat, dan wordt het tijd dat de wet op dat punt heel snel wordt aangepast. Peter Housmans, Sittard

Assertief

Het lijkt erop dat de brave Limburgers van ons Heuvelland zich eindelijk wat assertiever gaan opstellen wat betreft de geluidsoverlast door motoren. Gelukkig en terecht! Ik zal de laatste zijn om iemand zijn hobby of zijn plezier te ontzeggen, maar de mensen in ons Heuvelland hebben toch zeker evenveel recht om in hun eigen tuin te zitten zonder voortdurend geconfronteerd te worden met geluidshinder door motoren. En de oplossing is zo eenvoudig. Niet alle motoren verbieden, want er zijn natuurlijk ook sociale motorrijders, die rustig rondrijden zonder geluidshinder te veroorzaken. En ook geen noodverordeningen maken of nieuwe wetten verzinnen. Neen, helemaal niet nodig. Gewoon handhaven op artikel 57 van het RVV ! Twee zondagen op enkele knooppunten streng controleren, enkele motoren van overtreders in beslag nemen, daar via een bericht in de Limburger wat publiciteit aan geven en de zaak is gepiept. Want hun motor een tijdje kwijtraken, dat is het allerergste wat dit volk kan overkomen.

Peter Franssen, Heerlen

Afsluiten geen oplossing

De coronacrisis heeft laten zien dat in het Heuvelland terecht wordt nagedacht over oplossingen voor de drukte. De combinatie van fietsers, wandelaars, auto’s en motoren is overduidelijk te veel voor dit mooie gebied met zijn vele smalle wegen. Afsluiten is voor de toeristische sector een ramp, terwijl inwoners snakken naar de rust die ze een paar weken konden ervaren. Het is nu tijd voor heel nieuwe ideeën voor het vervoer in het Heuvelland, zodat het gebied niet verder overbelast wordt door al die mensen die elk op hun eigen manier willen genieten. De e-bike is bij goed weer een prima vervoermiddel, maar er is ook een openbaar vervoersysteem nodig dat het autogebruik flink terugdringt. Massaal in de trein of de bus: daar kies je alleen nog voor als het echt niet anders kan. We moeten op zoek naar zeer fijnmazig openbaar vervoer dat precies is afgestemd op de behoeften van elk individu. Zodat je vanuit je huis snel, betaalbaar en gemakkelijk precies bij dat terras, dat familielid of die winkel komt waar je moet zijn. Er is echt iets nieuws nodig dat past bij de mensen en de wensen van nu!

Gaby Vanhommerig, Ransdaal

Door Redactie

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →