NS mag ook na 2024 op Nederlandse hoofdspoor blijven rijden

Bron © AD

Treinen van de NS op een rangeerterrein. Afbeelding: ANP

De vergunning voor het landelijke spoorwegnet gaat na 2024 opnieuw naar NS. Voor internationale verbindingen en op een aantal regionale lijnen moet er juist meer ruimte komen voor concurrentie.

Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. Van Veldhoven vindt de prestaties van NS goed; ook in vergelijking met andere Europese spoorbedrijven.

,,Onderzoek wijst bovendien uit dat aanbesteden van het huidige hoofdrailnet zeer complex en risicovol is, wat uiteindelijk nadelig kan uitpakken voor zowel de reiziger als de belastingbetaler.” Staatssecretaris Van Veldhoven kiest er daarom voor de nieuwe concessie onderhands voor tien jaar aan NS te gunnen.

Prestaties omhoog

Voorwaarde is wel dat de vervoerder blijft inspelen op de verwachte reizigersaantallen en nieuwe ontwikkelingen. Ook moeten de – al goede – prestaties verder omhoog, zodat treinen nog vaker op tijd rijden en reizigers altijd goed geïnformeerd zijn.

De binnenlandse treindienst over de hogesnelheidslijn (IC-direct op de HSL-Zuid) blijft onderdeel van de vergunning die NS krijgt.

De staatssecretaris ziet daarnaast mogelijkheden om ruimte te geven aan andere treinvervoerders om per 2025 nieuwe internationale verbindingen te exploiteren. De komende periode wordt nader onderzocht welke internationale verbindingen zo tot stand kunnen komen.

Door Edwin van der Aa

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen