KLM schrapt nog eens 1500 banen, brengt totaal op 5000

Bron © AD

Afbeelding: ANP

Bij luchtvaartmaatschappij KLM worden de komende tijd zo’n 1500 mensen ontslagen. Dat aantal komt bovenop de KLM-medewerkers die gebruikmaken van de vrijwillige vertrekregeling, de uitzendkrachten en mensen met een aflopend contract die al moesten vertrekken én de medewerkers die dit jaar en volgend jaar met pensioen gaan. In totaal komen 5000 medewerkers op straat te staan.

De banen verdwijnen bij alle groepen van het KLM-personeel. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij met de bonden voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel in gesprek moet om een sociaal plan vast te stellen. Die gesprekken beginnen wat KLM-topman Pieter Elbers betreft zo snel mogelijk, al beseft hij dat het geen makkelijk traject wordt. ,,We streven naar zo veel mogelijk baanbehoud, maar de brute realiteit is dat we helaas wel actie moeten ondernemen.”

Lees ook: Miljardenverlies voor Air France-KLM, omzet KLM duikelt meer dan 75 procent

De luchtvaartbranche heeft harde klappen gekregen door de coronacrisis, geeft Elbers aan. Niet alleen is er simpelweg te veel personeel, de luchtvaartmaatschappij moet ook de kosten terugdringen. ,,Dit zijn nog maar de contouren van het plan”, zegt de KLM-topman. Eind oktober moet er een uitgewerkt plan liggen, inclusief de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dat is een van de voorwaarden van de miljardenlening die KLM van de Nederlandse staat kreeg.

5000 medewerkers minder

In totaal gaat KLM inclusief haar dochterbedrijven met ongeveer 5000 medewerkers minder door. Mensen met aflopende en tijdelijke contracten waren goed voor ongeveer 1500 voltijdsbanen, de 2400 medewerkers die vrijwillig vertrekken vullen ongeveer 2000 voltijdsbanen en tot eind volgend jaar gaan ook nog eens 500 mensen met pensioen.

KLM spreekt in een verklaring van een huidig totaal voltijdsbanen van 33.000. Gezien de ‘hoge mate van onzekerheid’ houdt de onderneming de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te verminderen als het productieniveau verder blijft tegenvallen.

Alle leeftijdsgroepen

KLM hoeft bij de reorganisatieplannen niet het nieuwste personeel als eerste de deur te wijzen, oordeelde de rechtbank in Amsterdam eind juni in een kort geding. Dat was aangespannen door de vakbond voor cabinepersoneel (VNC). Die stelde dat in de cao was afgesproken dat werknemers die het laatst waren aangenomen ook het eerst zouden moeten vertrekken. Maar volgens de rechter kwamen die afspraken over een ‘last-in-first-out-principe’ (ook wel afgekort ‘ lifo-principe’) daarin niet duidelijk genoeg naar voren. Dit betekent dat oudere werknemers met een langer dienstverband ook ontslagen mogen worden.

Het kabinet ondersteunt de KLM financieel met een pakket ter waarde van 3,4 miljard euro om de coronacrisis te doorstaan. De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro. Het kabinet stelt wel forse eisen aan de steun voor KLM. Zo moet het personeel salaris inleveren, wordt er gesneden in de kosten, komen er minder nachtvluchten en moet er milieuvriendelijker worden gevlogen.

Salaris inleveren

Iedereen die bij de luchtvaartmaatschappij meer dan modaal verdient, moet salaris inleveren. Piloten minstens 20 procent maar de KLM-gezagvoerders en co-piloten vinden het niet terecht dat deze loonkorting zonder enige inspraak is bepaald. Zij willen dat het noodlijdende luchtvaartbedrijf opnieuw gaat onderhandelen met minister Wopke Hoekstra. Politiek Den Haag is echter niet onder de indruk.

Vakbond CNV vindt de reorganisatieplannen niet rechtvaardig. Het stoort de bond dat in de plannen personeel met lagere inkomens ook salaris moet inleveren. CNV erkent dat ingrijpen nodig is, nu KLM door de coronacrisis nog maar een fractie van het aantal vluchten van vorig jaar uitvoert. ,,Maar de accenten die KLM legt in zijn reorganisatieaanpak stroken vooralsnog onvoldoende met het beeld van rechtvaardigheid zoals wij dat hebben.”

Volgens CNV-bestuurder Michiel Wallaard wil de luchtvaartmaatschappij dat personeel met een modaal inkomen ook al salaris inlevert. De vakbondsman zou liever zien dat pas van een loonoffer sprake is bij werknemers die anderhalf keer een modaal inkomen hebben. Wallaard stelt ook dat KLM als kostenmaatregel een loonsverhoging voor augustus wil uitstellen. ,,Maar wat betekent dit voor mensen die de komende tijd hun baan verliezen? Het betekent een lagere WW-uitkering.”

Door Redactie

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen