Maastrichts duo reist per fiets de wereld rond: ‘Wachten op nieuwe velgen’

Dirk, Ben, Linda, Kristina. Afbeelding: Ben en Linda

Linda Reimersdahl en Ben van Baardwijk vertrokken half juni voor een fietstocht rond de wereld. Over zeven jaar zijn ze terug. Lees hier regelmatig hun reisblog.

Bijna een hele week hebben we genoten van de gastvrijheid van Kristina en Dirk in Innsbruck. Het uitzicht vanuit hun woonkamer op de bergen is fenomenaal. Hier zou je willen blijven wonen.

De Cinq 5 van Linda is gerepareerd door de fietsenzaak Veloflott. Ook Linda kan nu weer al fietsend haar telefoon en powerbanks opladen.

Meer lezen en foto’s zien: Abonneer je hier op het blog van Linda en Ben

Door dit reparatiebezoek hebben we ervaren dat Innsbruck een ware fietsstad is. Er zijn mooie fietspaden aan beide zijden van de rivier de Inn waardoor je geen last hebt van het verkeer. Ook komen we erachter dat je in Oostenrijk niemand mag meenemen op de bagagedrager. In Nederland is dat de normaalste zaak van de wereld. In het buitenland is dit verboden: “veel te gevaarlijk”.

Tijdens onze rustweek hebben we een eerste blog geschreven voor Blanche Dael: Oostenrijk heeft een zeer rijke koffiecultuur. En een tweede selectie van onze spullen is naar huis gestuurd. Ben is 5 kilo lichter en Linda 3. In Griekenland zullen we bekijken of het nodig is om nog meer naar huis te sturen.

De route gaat verder

Patsch is bijzonder pittig. De Brenner pas is ook niet mis. Boven bij de Brenner pas gaan we de grens over. We zijn in Bella Italia. Daarna is het bergaf over een prachtig aangelegd fietspad. De Passo Montecroce (1.636 m) is heavy met stijgingen tot 12%. Daarna wordt het minder steil en kan ook Linda met pauzes de bergen opfietsen. Het uitzicht boven aan de berg is prachtig. Na de pittige stijging van 10% bij Sappada di Cadore gaat het alleen nog maar bergaf. De afdaling is geweldig. We hebben een schitterend uitzicht op allerlei bergen met leuke haarspeldbochtjes.

Daarna gaan we door het platteland. De koeienbellen zijn vervangen door duizenden krekelgeluiden. De bergen door weilanden vol met duizenden zonnebloemen. En dan is daar het eerste strand aan de Adriatische zee: Miramare.

Via Trieste verlaten we de kust en gaan we over een oude trambaan ongemerkt een klein stukje Slovenië in. Er komt geen einde aan de trambaan. Fietsen op het kiezelpad met een lichte stijging put ons uit. De Bora wind werkt soms ook niet mee. Bij de grens Slovenië Kroatië moeten we ons paspoort laten zien. De auto’s staan in de file. Wij kunnen gelukkig doorrijden. Veel mensen steken hun duim op en moedigen ons aan als ze ons voorbij zien fietsen.

Na de grens gaan we richting Motovun. Dat is het mooiste bergdorpje van Istrië. Door dit uitstapje hebben we ons record qua hoogtemeters behaald.

De route wordt zwaarder

Na het Limski kanaal wordt de route ruiger en neemt de warmte toe. Gelukkig rijden we door een mooi bos en zijn we de bomen dankbaar voor de schaduw. Uiteindelijk komen we uit in Rovinj. Dat is echt een super mooi stadje! Grote marmeren stenen bedekken de aarde en we worden omgeven door vele oude gebouwen in allerlei kleuren. De blik over de zee is fantastisch. Het fietspad gaat vlak langs het water door een oud pijnbomenbos.

Met de fiets verder door naar het zuiden richting Premantura is zwaar: grote stenen en zand. Voorbijrijdende auto’s laten ons achter in het stof. Voor een mountainbike is dit leuk, maar een echt fietspad is dit niet terwijl het toch zo wordt aangegeven.

Na Premantura gaan we naar de eilanden via Brestova. Op het eiland Cres is niets behalve prachtige natuur en Cres geiten. Pag is nog extremer. Daar is geen enkele boom te zien, alleen enkele dorre stekelige struikjes. Het lijkt wel alsof we op de maan zijn. Het fijne van zulke eilanden is dat er heel weinig auto’s zijn. Alleen het verkeer van de ferry komt elke 2 uur in een rijtje voorbij.

Scheuren en gaatjes in onze velgen

Na de eilanden gaan we richting Skradin. We fietsen door een schitterend natuurgebied. Tijdens een stop langs de weg ziet Ben enkele scheuren en gaatjes rond de spaaknippels op zijn achtervelg. Linda’s achtervelg heeft hetzelfde probleem. Om een slag in het wiel te voorkomen, moeten we de velgen laten repareren. Wat een pech! Je zou toch verwachten dat deze velgen gemaakt zijn om onze bagage te kunnen dragen.

De Vakantiefietser heeft ons probleem met de achtervelg nog nooit meegemaakt bij een Idworx fiets. Als de oorzaak overbelasting is, adviseren ze een zwaardere velg. Ons wiel met nieuwe velg moet in Kroatië omgespaakt worden of naar Nederland opgestuurd worden om dat daar te laten doen. Dat laatste gaat voor ons veel te lang duren.

We mailen en appen een paar fietsenzaken. Bij een fijn koffietentje in Sibenik Azimut checken we onze email. Helaas hebben we nog geen reactie van de fietsenzaken in Split. We bellen ze op. Twee fietsenzaken geven aan dat we een andere shop moeten bellen en een andere zaak zegt dat hij pas over 15 dagen tijd heeft.

Lang leve Idworx

Dit gaat zo niet werken. Via de ober krijgen we het advies om naar Iljadica-Rapo hier in de buurt te gaan. We mailen nog met Gerrit Gaastra van Idworx en wachten op een oplossing.

Antonio van Iljadica-Rapo zegt dat hij alles kan maken. Dat is goed nieuws. En hij heeft tijd. Nog beter nieuws! Gerrit komt na beraad met zijn ingenieurs met een oplossing. Hij stuurt ons 2 nieuwe kant en klaar gespaakte supersterke carbon achter- en voorvelgen op! Wij mogen deze testen voor Idworx. Wij zijn dol blij. Nu hebben we de zekerheid dat de wielen goed gespaakt zijn. De fietsenzaak in Šibenik hoeft alleen de remschijf en tandwiel te verwisselen.

Volgens de track and trace code zijn de nieuwe velgen pas over een week in Šibenik. Dat is veel later dan we gehoopt hadden. Na 3 dagen op het strand geslapen te hebben, willen we de rest van de wachtdagen in een hostel verblijven. We vinden een hostel aan de rand van de stad: Barone 4 you.

Tijdens ons verblijf in Sibenik werkt Ben de verdere route uit en verzorgt Linda de social media. Ook passen we de website aan: WNF is één van onze partners in ons streven om de wereld zo groen mogelijk door te geven. Tijdens onze wereldreis bezoeken wij diverse natuurprojecten van WNF en ondersteunen wij de natuur.

Weet je trouwens dat Geef een nieuw platform heeft waarbij je zelf een collectebus kan openen voor een goed doel? Zo kun je zelf online collecteren voor onze stichting.

Positief bericht UPS

Vrijdagmiddag 31 juli krijgen we onverwachts bericht van UPS dat de velgen geleverd zijn. Dat is positief! We kunnen om 17 uur bij de fietsenzaak terecht voor de montage. In principe kunnen we zaterdagochtend weer op pad. We besluiten nog een paar dagen in Šibenik te blijven voor de reeds geplande dagtripjes naar Nationaal Park Krka en Kornati. Aanstaande dinsdag fietsen we echter verder.

Door Linda Reimersdahl en Ben van Baardwijk

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen