Mazda MX-30: eigenwijs elektrisch

Bron © Autovisie

Afbeelding: Mazda

Ook bij zijn eerste elektrische auto kan Mazda het niet laten om weer een iets andere weg te bewandelen dan de rest. Maar pakt dat deze keer ook goed uit?

Of ze nou willen of niet, elke volumefabrikant die in Europa zaken wil doen, moet binnenkort beginnen met het verkopen van elektrische auto’s. Een andere manier om aan het gewenste vlootgemiddelde te komen is er niet. Een kleine, onafhankelijke partij als Mazda wordt hiermee behoorlijk voor het blok gezet. Want het kost nogal wat investeringen om ineens deze heel andere tak van sport te gaan beoefenen. Liefst laten ze de overgang zo geleidelijk mogelijk verlopen. Dankzij alle gedane moeite in het ontwikkelen van die slimme SkyActiv motorenfamilie met onder andere compressieontsteking en een modellengamma zonder echte benzineslurpers, is de nood bij Mazda ook niet heel erg aan de man. Dus het is volkomen logisch dat het als eerste elektrische auto een premium nichemodel introduceert. Een auto waarmee het zich onderscheidt van alle concurrenten en waar zelfs nog wat geld mee verdiend kan worden zonder dat er enorme aantallen van worden verkocht. Feitelijk dezelfde weg die Honda bewandelt met het guitige stadsautootje ‘e’. Maar dan anders…

Autotest Mazda MX-30. Video: Autovisie

Net even iets anders

Want Mazda doet alles altijd net even anders dan de rest. De keuze voor een compacte SUV is niet heel afwijkend, maar common sense: dit soort auto’s is nou eenmaal enorm in trek. De beslissing om er gezien het formaat (dat ergens tussen het B- en C-segment in zit) een behoorlijk kleine accu van slechts 35,5 kWh (exact even groot als die van de Honda e) in te leggen, is wel gewaagd. Met een WLTP-actieradius van 200 kilometer zet Mazda de MX-30 nadrukkelijk neer als stads- c.q. tweede auto. Het verdedigt die keuze met onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat de gemiddelde reisafstand van de doelgroep 48 kilometer bedraagt. Nog veel belangrijker is natuurlijk dat een kleine accu ook kansen biedt om de prijs laag te houden. In absolute zin is 33.990 euro nog steeds een boel geld, maar gezien de rijke standaarduitrusting en luxebeleving toch niet heel gek.

Mazda MX-30: eigenwijs elektrisch
Foto: Mazda

Volwaardig premium

Want met de MX-30 zet Mazda de volgende stap richting volwaardig premium. Bijzondere materialen, zoals kurk en bekleding waarin gerecyclede PET-flessen zijn verwerkt, en een supernet ontwerp geven ‘m de uitstraling die bij het prijspeil past. Natuurlijk zijn er links en rechts heus nog wel harde kunststoffen te vinden, maar een kniesoor die daarop let. Ergonomisch steekt het allemaal degelijk in elkaar, zoals bij elke Mazda. Met een overzichtelijk digitaal dashboard, een infotainmentscherm met druk-draaiknopbediening en een nieuw touchscreen voor de bediening van de airco. Om aflegruimte zit je dankzij de ‘zwevende’ middentunnel niet verlegen en de zitpositie is ’spot-on’. Achterin vind je jezelf met een lengte vanaf zo’n 1,80 meter met de kruin tegen het plafond vanwege de aflopende daklijn. Beenruimte is er wel genoeg. En dankzij de terugkeer van de tegengesteld openende achterportieren is de instap naar achteren ruim. De bagageruimte is gezien het formaat van de auto met 366 liter niet bijzonder groot. Onder de vloer moet namelijk ruimte worden gehouden voor een eenschijfs wankelmotor die in een latere versie gaat dienen als range extender. Wie niet overtuigd raakt door afwerking of ruimte-aanbod, doet dat misschien wel als hij hoort dat navigatie, climate control, stoelverwarming, 18-inch lichtmetaal, ledkoplampen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een head-up display, diverse actieve veiligheidssystemen, een achteruitrijcamera en parkeersensoren allemaal standaard zijn. Stuk voor stuk zaken die Mazda weinig kosten, maar het totaalplaatje van de MX-30 aanzienlijk interessanter maken.

Mazda MX-30: eigenwijs elektrisch
Foto: Mazda

Rijervaring

Voor een EV is de MX-30 met 1620 kilo droog nog redelijk licht en handzaam (al krijg je steeds meer respect voor BMW dat zijn i3 met een grotere accu op 1245 kilo heeft weten te houden). Het onderstel met McPhersons voor en een torsieas achter hoefde vanwege het lage zwaartepunt niet te hard worden afgeveerd en gedempt. Daardoor is het afrolcomfort ronduit goed en stuurt hij toch best scherp. Alleen op korte drempels en dwarsrichels heeft het losse onderstel soms geen fatsoenlijk antwoord. Je kunt dan eerder een bonk of knal van de ophanging verwachten. Mazda’s G-vectoring control is weer van de partij en voor de verandering voel je het nu nadrukkelijk functioneren. Als je instuurt, knijpt hij het vermogen om een lastwissel naar voren te realiseren. Iets wat een goede bestuurder vanzelf al doet, eigenlijk. Van enig stuurgevoel kun je niet spreken, maar de bekrachtiging is wel mooi gemiddeld van gewicht.

Mazda MX-30: eigenwijs elektrisch
Foto: Mazda

De aandrijflijn laat zich met flippers achter het stuur regisseren, waarbij er keus is uit meer of minder regeneratie en een lome of wat sportievere gasrepons. Ongeacht de keuze voel je heel goed dat het vermogen er opzettelijk heel geleidelijk in wordt gebracht om wielspin te voorkomen. De 0-100-tijd van 9,7 seconden is daarom niet representatief voor hoe vlot de MX-30 aanvoelt tijdens tussenacceleraties. Meekomen met het verkeer is geen enkel probleem en de begrensde top van 140 km/h is ook acceptabel. Daarboven zou het verbruik nog verder oplopen en de actieradius van 200 kilometer is al zo beperkt. Met volle accu gaf de auto 188 kilometer aan onder zowat ideale omstandigheden. Reken erop dat je 250 kilometer haalt in een rustige stadsrit, maar een winterse snelwegtocht met tegenwind kan zomaar na minder dan 150 kilometer tot bijladen nopen. Dat gaat met 50 kW niet supersnel; je bent een half uur kwijt om de accu van 10 tot 80 procent te laden. Ook AC-laden vergt geduld. Met louter een éénfase-aansluiting kun je aan de meeste laadpalen c.q. wallboxen niet meer dan 3,7 kW trekken. Bij 29 ampère is maximaal 6,6 kW mogelijk, zodat je tussen de 5 à 10 uur nodig hebt voor een recharge.

Mazda MX-30: eigenwijs elektrisch
Foto: Mazda

Concurrentie

Het is lastig om de grootste concurrenten van de MX-30 te identificeren, en in te schatten hoe hij zich daartoe verhoudt. Een Hyundai Kona is iets groter en komt een stuk verder, maar heeft bij lange na niet de uitrusting en luxebeleving. Zowel de Mini Electric als Honda e zit in dezelfde prijsrange en heeft een vergelijkbare actieradius, maar ook een compacter formaat. De BMW i3 is qua concept inclusief de tegengesteld openende deuren sterk overeenkomstig en op veel punten de betere auto, maar ook een klap duurder. Net als de DS3 Crossback E-Tense, die gaat voor dezelfde premium uitstraling en meer actieradius. Zo kiest elke fabrikant zijn eigen positie in de gestaag groeiende markt voor EV’s, en is het uiteindelijk aan de klant om te bepalen wie er gelijk krijgt. Gezien het uitstekende (snel)laadnetwerk in ons land maakt de MX-30 ondanks zijn tekortkomingen zeker een kans.

Eindoordeel

Wie genoegen neemt met 200 kilometer actieradius en de binnenruimte van een flinke stadsauto, heeft aan de MX-30 een innemende EV met veel uitrusting en een luxe uitstraling.

Specificaties Mazda MX-30

  • Prijs: € 33.995,--
  • Op de markt: september
  • Topsnelheid: 140 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,7 s
  • Gem. verbruik: 19 kWh/100 km
  • Actieradius: 200 km
  • Motor: synchroonmotor
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen: 145 pk (107 kW) / n.b. min-1
  • Max. koppel: 271 Nm/n.b. min-1
  • Spec. massa: 11,2 kg/pk
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: voorwielen
  • Max. laadsnelheid AC: 6,6 kW
  • Max. laadsnelheid DC: 50 kW
  • Onderstel V/A: V: McPherson, stabi A: torsieas, stabi
  • Remmen V/A: V: geventileerde schijven, A: schijven

Door Dries van den Elzen

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →